نانوژنراتوری برای تأمین انرژی ضربان‌ساز مصنوعی قلب

محققان کره‌ای موفق به ساخت نانوژنراتوری شدند که می‌تواند انرژی مورد نیاز ضربان‌ساز قلب را تامین کند. این نانوژنراتور حرکت بدن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

پژوهشگران مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره موفق به ساخت ضربان‌سازی شدند که به دلیل داشتن یک نانوژنراتور پیزوالکتریک می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند. این گروه تحقیقاتی در این پژوهش نانوژنراتور پیزوالکتریک انعطاف‌پذیری تولید کردند که که می‌تواند به‌صورت مستقیم حرکت بدن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. این گروه این سیستم را روی موش‌ها آزمایش کرده و موفق به تبدیل این حرکت کوچک به انرژی الکتریکی شدند.
تعداد ضربان‌سازهای نصب شده در طول یک سال در سراسر جهان به رقم چند میلیون می‌رسد، بنابراین افزایش طول عمر این ادوات می‌تواند دغدغه‌های بسیاری را رفع کند. در حال حاضر باتری‌های مورد استفاده در ضربان‌سازها عمری در حدود هفت سال دارند که پس از آن باید با جراحی این باتری‌ها تعویض شوند. یافته‌های این گروه تحقیقاتی می‌تواند نیاز به جراحی بعدی برای تعویض باتری را کاهش دهد.
ضربان‌سازهای مصنوعی به بیماران قلبی کمک می‌کند تا با تحریک ماهیچه‌های قلب فرآیند طپش قلب به‌ حالت عادی انجام شود. جراحی‌های مکرر روی بیماران به ویژه بیماران سالمند بسیار خطرناک است و عوارضی از قبیل عفونت و خونریزی در حین جراحی آن‌ها را تهدید می‌کند.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از لایه نازک تک بلوری (PMN-PT) این نانوژنراتور انعطاف‌پذیر با کارایی بالا را تولید کردند که قادر است ولتاژ ۸٫۲ ولت و جریان ۰٫۲۲ میلی‌آمپر را با حرکت بدن ایجاد کند. این مقدار انرژی برای تحریک قلب موش کافی است.
جی لی از محققان این پروژه می‌گوید: «برای اهداف پزشکی، این یافته اخیر ما می‌تواند بسیار سودمند باشد. از این نانوژنراتور می‌توان برای تأمین انرژی ضربان‌سازها استفاده کرد و مانع از حمله قلبی مجدد شد. همچنین از این ابزار می‌توان برای تأمین انرژی ادوات قابل کاشت مختلف در بدن استفاده کرد.»
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Self-Powered Cardiac Pacemaker Enabled by Flexible Single Crystalline PMN-PT Piezoelectric Energy Harvester در نشریه‌ی Advanced Materials به چاپ رسیده است.