اختتامیه چهارمین مسابقه ملی نانو برگزار شد

اختتامیه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو با حضور مسئولان ستاد نانو و برگزیدگان این آزمون صبح روز یک شنبه ۱۶شهریور ماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

اختتامیه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو با حضور دکتر رضایت؛ مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو، مهندس احمدوند؛ دبیر کارگروه ترویج، مدیر کل انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و برگزیدگان این آزمون صبح روز یک شنبه ۱۶شهریور ماه در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، دکتر نادری؛ مدیر کل انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، پس از تبریک میلاد فرخنده امام رضا (ع) و تشکر از برگزارکنندگان این آزمون ملی به معرفی مرکز ایده پردازی فناوری دانشگاه امیرکبیر پرداخت و افزود: «بحث ایده پردازی در دنیای امروز بسیار با اهمت است. مرکز ایده پردازی دانشگاه امیر کبیر در حال حاضر تنها مرکز فعال ایده‌پردازی کشور است و توانسته است مدل‌های جهانی و برتر این حوزه را در کشور اجرا و بومی سازی کند.»

وی همچنین افزود: «مسیر پیشرفت و موفقیت‌هایی که در حال حاضر در حوزه فناوری نانو در کشور به‌دست آمده است تمامی به همت بالای ستاد توسعه فناوری نانو و اساتید فعال این فناوری کاربردی و کلیدی بوده است. از این پس نیز بایستی در راستای تجاری سازی این فناوری و کسب ثروت فناوری نانو گام‌های موثر برداشته شود.»

در ادامه این مراسم گزارش آماری چهارمین مسابقه فناوری نانو ارائه شد، که به شرح زیر است:
از ۶۲۴۰ نفر تعداد کل شرکت کنندگان، ۵۹درصد زن و ۴۱درصد مرد بوده که از این تعداد،۳۱ درصد در مقطع کارشناسی ارشد، ۷درصد دکتری تخصصی و ۶۱ در صد شرکت کنندگان این دوره در مقطع در کارشناسی به پایین بوده‌اند. شرکت کنندگان در این آزمون از ۱۲۳ رشته تحصیلی بوده و از طریق ۱۰۷ نهاد ترویجی ثبت نام نموده‌اند. ۱۶ آزمون آزمایشی نیز پیش از برگزاری این آزمون برگزار شده است.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و با تاکید بر روشن بود افق وآینده کشور در حوزه فناوری‌های نوین و به ویژه فناوری نانو افزود: «درحال حاضر، خوشبختانه در کشور به  بحث فناوری‌های نوین بسیار جدی پرداخته می‌شود و مورد حمایت و توجه تمام مقامات کشوراست.»

دکتر رضایت دلیل پیشرفت و موفقیت‌های فناوری نانو در کشور را برنامه ریزی و با برنامه عمل کردن دانست و خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ۴۰درصد از میزان کل تولید علم نانو جهان اسلام متعلق به ایران است.»

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو در پایان سخنان خود با تاکید بر ایجاد کسب و کار واهمیت آن، تصریح کرد: «در حوزه ثبت پتنت و تولید و تجاری سازی فناوری نیز مانند تولید علم بایستی اقدامات لازم صورت گیرد» وی همچنین افزود فناوری‌های نوین، که نتوانند ایجاد کسب و کار و تولید ثروت کنند و نهایتا اثر گذار در بهبود زندگی نباشند ارزش سرمایه‌گذاری نخواهند داشت.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۱۰نفر برتر آزمون، ۱۰نفر برترمقطع کارشناسی، ۹ نفر برتر رشته‌های تحصیلی، مدرسان و نهادهای ترویجی برتر تقدیر به عمل آمد. اسامی برگزیدگان از اینجا قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است، چهارمین مسابقه فناوری نانو ۱۹اردیبهشت ماه سال جاری با حضور شش هزارو ۲۴۰ نفر در ۲۳ استان کشور به طور سراسری برگزار شده است.