شانزدهمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو برگزار شد

شانزدهمین هم اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو ظهر روز یک شنبه ۱۶شهریور ماه پس از برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزارشد.

شانزدهمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو با محوریت موضوعاتی چون حمایت از سمینارهای ترویجی و کارگاه‌های آموزشی فناوری نانو، پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو و آیین‌نامه حمایت از نشریات با حضور کارشناسان کارگروه ترویج ستاد نانو، نمایندگانی از نهادهای ترویجی و برگزیدگان چهارمین مسابقه ملی نانو پس از برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، ۱۶شهریورماه، در دانشگاه امیرکبیر برگزارشد.

در ابتدای این جلسه هم اندیشی حاظران به بیان پیشنهادات٬ انتقادات و نظرات خود پرداختند که برخی از محورهای اصلی بیان شده به شرح زیر است:
•    افزایش کیفیت مسابقه ملی فناوری نانو
•    تسهیل نحوه ثبت نام شرکت کنندگان در آزمون
•    ارائه راهکار برای جلوگیری از موازی کاری نهادهای ترویجی در یک استان
•    ایجاد ارتباط بیشتر بین نهادهای ترویجی و شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو
•    برگزاری دوره‌های آموزشی برای مقاطع مختلف به تفکیک رشته تحصیلی
•    اختصاص دفترچه تخصصی برای هر رشته در مسابقه ملی و دو مرحله‌ای شدن آزمون
•    به کارگیری نفرات برتر در پروژه‌های صنعتی –پژوهشی
•    ایجاد تعامل بیشتر بین نهادهای ترویجی در راستای تبادل اطلاعات
•    آزمون‌ها و گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو
•    هدفمندتر شدن مباحث مربوط به ثبت پتنت در آزمون    

مدیر دبیرخانه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو در خصوص ثبت نام شرکت کنندگان در آزمون توسط نهادهای ترویجی افزود: «در راستای بهتر انجام گرفتن فرایند ثبت‌نام، افزایش توان مدیریتی و تعاملی نهادها با داوطلبان و نهایتا ثبت آماری دقیق در هر نهاد ترویجی، ثبت نام داوطلبان توسط نهادهای ترویجی صورت می‌گیرد و این سیستم برای پنجمین مسابقه ملی نانو نیز تکمیل‌تر خواهد شد. همچنین در حال حاضر امکان نمایش کارنامه داوطلبان ثبت نام شده توسط هر نهاد، برای مسئولین آن نهاد فراهم است تا نهادهای ترویجی بتوانند با توانمندی و ضعف شرکت کنندگان نهاد خود آشنا شوند و در جهت رفع آن در آزمون‌های بعد اقدام نمایند.»

رحمانی همچنین در خصوص آیین‌نامه ارزیابی نهادهای ترویجی نیز خاطر نشان کرد: «آیین نامه ارزیابی نهادهای ترویجی که شامل بحث‌های کیفی، کمی و اجرایی است، حاصل و نتیجه جلسات هم‌اندیشی است که پیش از این برگزار شده‌اند.»

وی ادامه داد : «پیشنهاد ما به نهادهای ترویجی این است که بر روی این آیین نامه متمرکزشوند. همچنین آیین نامه را بررسی کرده و اگر پیشنهاد و یا شاخص جدیدی در راستای بهبود آن دارند به صورت مکتوب به دبیرخانه مسابقه نانو اعلام کنند.»

مدیر دبیرخانه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو در خصوص بحث شبکه آزمایشگاهی و نهادهای ترویجی افزود: «در سال‌های گذشته برای برگزیدگان آزمون مبلغ حمایتی در راستای استفاده از خدمات آزمایشگاهی پرداخت می‌شد. پیرو نظراتی که در جلسات قبلی از سوی نهادها ارائه شد، در این مسابقه مبلغی نیز به عنوان حمایت تشویقی نهادهای ترویجی برتر در راستای استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی پرداخت ‌شد که تلاش خواهد شد که در مسابقات بعدی میزان این نوع حمایت افزایش یابد.»

به گفته رحمانی نهادهای ترویجی بایستی با یکدیگر تعامل داشته و از پتانسیل‌های یکدیگر بیشتر بهرمند شوند.

وی همچنین در خصوص مدرسان نانو خاطر نشان کرد: «فرآیند تدریس و آموزش، در تمامی رشته‌ها فرآیندی پیچیده است و تراز تدریس یک مدرس صرفا یک نمره است که مدرس در آزمون تدریس کسب نموده است و هیچ معیاری برای برتری یا تضعیف یک مدرس نیست. یکی از پیشنهادهای ما برای نهادهای ترویجی در خصوص کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی آمادگی آزمون این است که از اساتید دانشگاهی که در حوزه نانو فعالیت دارند درخواست همکاری کنند. این موضوع سبب افزایش کیفیت آموزش و رضایت داوطلبان می‌شود.»

مدیر دبیرخانه چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو در پایان این نشست ضمن تشکر از نهادهای ترویجی نانو تصریح کرد: «هدف اصلی مسابقه ملی فناوری نانو ترویج عمومی فناوری نانو است.»