تولید باتری‌های بادوام و سبک با نانولوله‌های کربنی

شرکت هیکارب (HyCarb) با استفاده از نانولوله‌های کربنی چندجداره موفق به تولید باتری‌های سبک‌تر و بادوام‌تری شده‌است.

یک شرکت نوپا که از دانشگاه کالیفرنیا منشعب شده در حال کار روی استفاده از نانولوله‌های کربنی چندجداره برای تولید باتری‌ها و ابرخازن‌هاست. با استفاده از این نانولوله‌ها، می‌توان باتری‌ها را سبک‌تر و زمان نگه‌داری شارژ را در آن‌ها افزایش داد.
شرکت هیکارب (HyCarb) توسط تیم تحقیقاتی ژای از دانشگاه کالیفرنیا تأسیس شده‌است. این شرکت اخیراً قرارداد استفاده انحصاری از پتنت مربوط به نانولوله‌های کربنی را با این دانشگاه به امضاء رسانده است. سیگرید کوترل مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌ها و ابرخازن‌ها یکی از کاربردهای اولیه این نانولوله‌های پتنت شده‌است. استفاده دیگر این نانولوله‌ها می‌تواند در حوزه حسگری، کاتالیست، فیلترها و ترانزیستورها باشد.»
شرکت هیکارب از یک حمایت مالی تحقیقاتی موسوم به SBIR برای راه‌اندازی کسب و کار خود استفاده می‌کند. همچنین این شرکت از فناوری تولید نانولوله‌های ویژه‌ای، برای ساخت باتری و ابرخازن استفاده می‌کند. این نانولوله‌ها قطعه اصلی ذخیره‌سازی انرژی در باتری و ابرخازن هستند.
این شرکت بعد از اتمام موفقیت‌آمیز فاز اول و دوم برنامه حمایت مالیSBIR، درصدد همکاری با یک شرکت پیمانکار است تا حسگری برای شناسایی مواد خطرناک تولید کند. شرکت هیکارب قصد دارد تا این باتری جدید را وارد بازار کند. این باتری جدید علاوه‌بر اینکه نسبت به همتایان خود سبکتر است، دارای چرخه عمر طولانی‌تر و دفعات شارژ/دشارژ بیشتری نیز می‌باشد. بنابراین خطر کاهش انرژی ذخیره‌ شده در این باتری‌ها به حداقل رسیده و می‌توان مصرف باتری را در تجهیزات مختلف کاهش داد.
کوترل می‌گوید: «مواد کربنی ما می‌تواند انرژی نسل جدیدی از تجهیزات الکترونیکی، از لپ‌تاپ گرفته تا تلفن‌های همراه، را تأمین کند. با استفاده از این باتری‌ها، وزن تلفن‌های همراه کمتر شده و با یک بار شارژ شدن قادر به نگهداشتن شارژ خود تا ۵ روز خواهند بود.»
سوتلانا شوتروم از مدیران دفتر انتقال فناوری دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم که نانولوله‌های کربنی می‌توانند انقلابی در ذخیره‌سازی انرژی ایجاد کنند. ما خوشحالیم که متخصصانی از شرکت هیکارب قرار است این فناوری را بهبود بخشند.»
شرکت هیکارب قصد دارد تا همکاری نزدیکی با مرکز فناوری نانوعلم دانشگاه کالیفرنیا داشته و دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی از این دانشگاه را به استخدام خود در آورد.