نانوحاملی برای رهاسازی طولانی مدت دارو

محققان موفق به ارائه روشی برای رهاسازی دارو شدند به طوری که دارو می‌تواند به آرامی و در مدت بیش از یک سال در بدن رهاسازی شود. محققان برای این کار، نانوساختار لایه‌ای از جنس اسیدآمینه ساختند که زیست تخریب‌پذیر است.

یک چهارم افراد مسن از دردهای مزمن رنج می‌برند. این افراد برای تسکین دردهای خود اقدام به خوردن قرص‌های مختلف می‌کنند. اما این کار عوارض جانبی مختلفی به همراه دارد. پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن دارو به محل موردنظر در بدن می‌رسد و رهاسازی آن به مدت ۱۴ ماه ادامه می‌یابد.
در این روش از لایه‌های نازک نانومقیاس با قابلیت زیست‌تخریب‌پذیری برای رهاسازی دارو استفاده می‌شود. دیوید کخ از محققان این پروژه می‌گوید: «رهاسازی دارو بیش از چند ماه کاری دشوار طول می‌کشد. ما در این پروژه موفق به ارائه لایه نازکی شدیم که دارو روی آن قرار گرفته و به آرامی و با نرخی مشخص رهاسازی می‌شود. این کار در یک بازه زمانی دراز مدت اتفاق می‌افتد.»
به اعتقاد پژوهشگران این پروژه، می‌توان این سیستم را درون بدن قرار داد و بدون نیاز به کاری دیگر، دارو بیش از یک سال در بدن رهاسازی می‌شود. معمولاً برای انجام چنین کاری از یک مخزن دارویی خارجی استفاده می‌شود که بعد از اتمام کار باید از بدن خارج شود، این در حالی است که در این روش به دلیل زیست تخریب‌پذیر بودن، نیاز به خارج کردن مخزن از بدن نیست
یکی از چالش‌های محققان در این پروژه، هیدرولیز مخزن بود. در این فرآیند آب پیوند مولکول‌های دارو را می‌شکند، بنابراین دارو نمی‌تواند به مدت طولانی دست‌نخورده باقی‌ بماند. محققان برای حل این مشکل از راهبرد لایه به لایه استفاده کردند که در آن مولکول‌های دارو روی سطح لایه نازکی از جنس پلی‌ ال گلوتامیک اسید (poly-L-glutamatic acid) قرار داده می‌شود. این ماده از آمینواسیدهایی تشکیل شده‌است که مجدداً توسط بدن جذب می‌شود. این لایه‌ها را می‌توان همانند قطعات اورتوپدی در محل مناسب در بدن قرار داد.
این گروه از این روش برای رهاسازی دیکلوفناک (این دارو نوعی مسکن دردهای مزمن است) استفاده کردند. نتایج نشان داد که رهاسازی به مدت ۱۴ ماه انجام می‌شود. محققان معتقداند که از این روش می‌توان برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد.