فناوری‌نانو و داده‌های بزرگ، انقلاب صنعتی آینده

بنیاد رجیستر لیود به تازگی گزارش جدیدی منتشر کرده است که در چارچوب آن الزامات بالقوه فناوری‌ نانو در زمینه ایمنی و عملکرد ارزیابی‌های مهندسی و زیرساخت‌های جامعه مدرن، بررسی شده است.

بنیاد رجیستر لیود (Lloyd’s Register Foundation) به تازگی گزارش جدیدی منتشر کرده است که در چارچوب آن، الزامات بالقوه فناوری‌ نانو در زمینه ایمنی و عملکرد ارزیابی‌های مهندسی و زیرساخت‌های جامعه مدرن بررسی شده است. بر اساس این گزارش، فناوری‌ نانو اثرات گسترده‌ای بر صنایع مختلفی نظیر انرژی، حمل و نقل، تولید، پزشکی، رایانه و مخابرات دارد.
برای تهیه گزارش جدید، پانلی از کارشناسان مختلف به مدیریت پرفسور مارک ولاند، رییس مرکز علوم نانوی دانشگاه کمبریج با حمایت بنیاد رجیستر لیود از اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی به مطالعه‌ی حوزه فناوری ‌نانو پرداختند. در این پانل، استادان برتر دانشگاه‌های برتر دنیا مانند دانشگاه کمبریج، دانشگاه ساوتامتون، هریوت-وات، آزمایشگاه ایمنی سلامت انگلیس، دانشگاه یال ایالات متحده آمریکا، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه مونستر همکاری کرده‌اند.
این گزارش، ۵ حوزه کلیدی متأثر از فناوری‌ نانو را شناسایی کرده است:
• کوچک‌سازی فناوری حسگر: استفاده از نانو حسگرها در مواد ساختاری نظیر بتون
• داده‌های بزرگ: الزامات مربوط به حسگرهای متداول منجر به افزایش گسترده داده‌های جمع‌آوری شده با توجه به کیفیت، امنیت و قابلیت ردگیری آن‌ها می‌شود.
• مواد مهندسی شده هوشمند: توسعه مواد مهندسی جدید و تکنیک‌های تولیدی مبتنی بر مواد قدرتمندتر و سبک‌تر و با قابلیت‌های طراحی ویژه، به توسعه و تولید محصولات سبک‌تر کمک می‌کند.
• ذخیره انرژی: باتری‌های فشرده کوچک با قابلیت ذخیره گسترده، امکان استفاده از انرژی محیط زیست را فراهم کرده و این امر می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل و نقل کاملاً جدید کمک نماید.
• نانوذرات: بر اساس این گزارش باید در زمینه روش‌های ارزیابی ایمنی، تضمین کیفیت و قابلیت ردگیری نانوذرات در زنجیره عرضه، تحقیقاتی صورت پذیرد.
این گزارش به طور رایگان از طریق نشانی زیر قابل دریافت است.
http://www.nanowerk.com/nanotechnology-news/newsid=37154.php