روشی ساده برای تبدیل اکسید گرافن به قطرات بلور مایع

محققان استرالیایی موفق به ارائه روشی ساده برای تبدیل ورقه اکسید گرافن به قطرات بلوری کروی شدند. این ذرات، پتانسیل استفاده در سیستم‌های رهاسازی دارویی را دارند.

پژوهشگران دانشگاه موناش موفق به تبدیل ورق‌های اکسید گرافن به قطرات بلور مایع شدند، بدون این که از ابزار خاصی استفاده کنند. این قطرات می‌تواند برای رهاسازی دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
مانیاک ماجومدر از محققان این پروژه می‌گوید: «از آنجایی که این قطرات می‌توانند در حضور یک محرک خارجی نظیر میدان مغناطیسی خارجی پاسخ دهند، از آن‌ها می‌توان برای رهاسازی کنترل شده دارو استفاده کرد. این درحالی است که گرافن هیچ گونه خواص مغناطیسی ندارد. یکی از موضوعات جالب در این پروژه آن است که برای تبدیل گرافن به قطرات گرافنی نیاز به ابزار پیچیده‌ای نیست، بنابراین می‌توان از این روش برای رهاسازی دارو استفاده کرد.»
به طور معمول باید از تجهیزات مکانیکی و اتمیزه کننده برای تبدیل گرافن به ذرات کروی استفاده کرد اما در این پروژه تنها کافی است گرافن وارد فاز سیال شود. در شرایط pH خاصی، گرافن تغییر کرده و رفتاری شبیه به پلیمر پیدا می‌کند بنابراین به سادگی تغییر شکل می‌دهد.
راشل تکاچی از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در هنگام آزمایش‌های روزانه، به صورت تصادفی به این یافته رسیدیم. این که بتوان به صورت خودبه‌خودی ساختار گرافن را از حالت ورقه‌ای به شکل کروی درآورد، یافته‌ی شگفت‌انگیزی است. کسی تصور نمی‌کرد که بتوان این کار را انجام داد اما ما توانستیم آن را به اثبات برسانیم. در حال حاضر ما می‌دانیم که تحت شرایط خاصی می‌توان گرافن را وادار به تغییر شکل کرد. در حال حاضر می‌خواهیم ببینیم که آیا وجود مواد سمی می‌تواند موجب تغییر شکل گرافن شود. در صورت وجود چنین ویژگی می‌توان حسگرهایی برای شناسایی بیماری ساخت.»
این گروه تحقیقاتی برای مشخص کردن اندک تغییرات ایجاد شده در گرافن از میکروسکوپ نوری پلاریزه استفاده کردند. این میکروسکوپ، بیشتر توسط جواهرسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ذرات گرانبها را با آن مشاهده کنند. این میکروسکوپ به دانشمندان در این پروژه امکان مشاهده تغییرات کوچک در ساختار گرافن را فراهم می‌کند.