ارتقای بهره‌وری تراشه LED با استفاده از فناوری‌ نانو

شرکت اُسرام امیدوار است بتواند با اتکا بر فناوری‌ نانو و با استفاده از کارخانه تولیدی کنونی خود، تراشه‌های ال ای دی (LED) بسیار بیشتری تولید نماید.

شرکت اُسرام (OSRAM) امیدوار است بتواند با اتکا بر فناوری‌ نانو و با استفاده از کارخانه تولیدی کنونی خود، تراشه‌های ال ای دی (LED) بسیار بیشتری تولید نماید. محققان اُسرام برای اولین بار موفق شده‌است تا به اصطلاح «ال ای دی های سه بعدی نانو» (۳D nano LED) برای نور سفید تولید کنند.
این ارتقای بهره‌وری، ناشی از ویژگی‌های سطحی ویژه تراشه‌های ال ای دی در مقایسه با مدل‌های استاندارد امروزی است. این دستاورد، حاصل ترکیب تغییرات مختلف در ابعاد میکروسکوپی با ساختارهای سه بعدی بوده که در نهایت این فناوری، میدان انتشار نور را افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود که این فناوری در سال‌های آتی به مرحله بلوغ رسیده و شرکت اُسرام به یکی از اولین‌ شرکت‌هایی تبدیل شود که از این فناوری استفاده می‌کند.
به گفته مارتین استراسبورگ، مدیر نوآوری بخش نیمه‌هادی‌های اُپتو در شرکت اُسرام در کشور آلمان، «هدف این شرکت، پیگیری جدی صنعتی‌سازی این فناوری جدید است». به گفته وی، «در آینده برای اولین بار تولید انبوه ال ای دی‌های نانو آغاز خواهد شد».
لازم به ذکر است، تحقیقات در زمینه ال ای دی‌های سه بعدی نانو از طریق برنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا (۷ FP) در قالب پروژه GECCO پیگیری شده است.