مبارزه با تومور مغزی با نانوذرات طلای حاوی داروی شیمی‌درمانی

محققان موفق به ارائه روشی برای مبارزه با تومور بدخیم مغزی شدند. این گروه در این روش از نانوذرات طلای حاوی داروی شیمی‌درمانی استفاده کردند.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج فناوری هوشمند جدیدی ارائه کردند که در آن نانوذرات طلا به شکل زیرکانه‌ای وارد سلول‌های سرطانی در مغز شده و می‌تواند تومور مغزی را از بین ببرد. این روش شبیه راهبرد اسب تروژان است.
گلیوبلاستوما (GBM) یکی از بدخیم‌ترین تومورهای مغزی در انسان است که درمان آن بسیار دشوار است. معمولاً بیماران مبتلا به این تومور پس از گذشت شش ماه از تشخیص آن، جان خود را از دست می‌دهند و تنها شش درصد از این بیماران می‌توانند تا ۵ سال زنده بمانند. محققان این پروژه موفق شدند با استفاده از نانوذرات طلا و سیپلایتن (نوعی داروی شیمی‌درمانی) روشی برای از بین بردن این تومور ارائه کنند.
پس از وارد شدن این نانوذرات به داخل تومور، می‌توان بیمار را در معرض رادیودرمانی قرار داد. با این کار ذرات طلا، با آزاد کردن الکترون، دی‌ان‌ای سلول سرطانی را تخریب می‌کنند. این کار در کنار داروی شیمی‌درمانی می‌تواند اثربخشی درمان را افزایش دهد.
این گروه تحقیقاتی این روش را روی سلول‌های کشت داده شده در آزمایشگاه بررسی کردند. نتایج نشان داد که تمام سلول‌های سرطانی از بین رفته و هیچ یک باقی نمانده‌اند. سلول‌های مورد آزمایش در این پروژه، سلول‌های مربوط به بیماران سرطانی بوده که نسبت به داروی شیمی‌درمانی مقاومت نشان می‌دادند.
تا کنون، تومورهای GBM نسبت به روش‌های مختلف درمان سرطان از خود مقاومت نشان داده‌اند. یکی از مشکلات پزشکان این است که این تومورها به بافت‌های سالم مغزی حمله‌ور شده و آن‌ها را محاصره می‌کنند؛ بنابراین امکان جراحی این تومور وجود ندارد. داروهای شیمی‌درمانی نیز اثر موقتی دارند.
این گروه برای رفع این مشکل از نانوذرات طلا بهره گرفتند که هم نقش حامل دارویی دارد و هم با آزاد کردن الکترون اوژه می‌تواند سلول سرطانی را از بین ببرد. در این پروژه محققان نانوذرات طلا را در پلیمر پلی‌اتیلن امین دارای بار مثبت قرار دادند. برخورد این لایه پلیمری با پروتئین اطراف سلول سرطانی موجب می‌شود تا این سلول‌ها، نانوذرات را به درون خود راه دهند.
محققان این نانوذرات را بدون دارو مورد آزمایش قرار دادند، نتایج نشان داد که هر چند دارو موجب از بین رفتن سلول‌ها می‌شود اما بعد از مدتی دوباره تکثیر سلول‌ها از نو آغاز می‌شود. بنابراین ترکیب دارو نانوذرات برای حذف دائمی سلول‌های سرطانی ضروری است.