نانوذرات ستاره‌ای شکل، روش احتمالی برای درمان بیماری ایــبــولا

محققان موفق به ارائه سیستم درمانی موسوم به “دام ویروسی” شدند که احتمالاً بتوان از آن برای از بین بردن ویروس ایبولا استفاده کرد. این دام ویروسی نوعی نانوذرات ستاره‌ای شکل از جنس طلاست که می‌تواند به صورت شیمیایی ویروس‌ها را به دام بیاندازد.

بیماری ایبولا اخیراً در غرب آفریقا شیوع پیدا کرده و از اسفند سال گذشته تا کنون بیش از ۹۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. این بیماری که هزاران نفر را آلوده کرده در کشورهایی نظیر نیجریه و لیبی بحرانی بوجود آورده که سازمان بهداشت جهانی جلسه‌ای ویژه برای رسیدگی به این بحران برگزار کرده است.
هیچ واکسن یا درمان شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما امیدها برای مبارزه با این بیماری که از طریق ترشحات بدن انتقال می‌یابد از بین نرفته است. توماس وبستر از دانشگاه نورث‌ایسترن یکی از کسانی است که در حال کار روی یافتن روش درمانی برای این بیماری است. او معتقد است که درمان این بیماری با استفاده از فناوری ‌نانو امکان‌پذیر است.
وبستر می‌گوید: «به سختی بتوان واکسنی برای ایبولا یا ویروس‌های مشابه، به دلیل جهش‌های بسیار سریع در این نوع ویروس‌ها تولید کرد. ما برای حل این مشکل از نانوذرات طلا استفاده کردیم به طوری که مواد شیمیایی که موجب توقف رشد و گسترش این ویروس می‌شود را به نانوذرات متصل کردیم.»
طلا ماده‌ای است که می‌تواند در این حوزه به دانشمندان کمک کند. در حال حاضر از نانوذرات طلا برای درمان سرطان استفاده می‌شود. پرتوهای مادون قرمز می‌توانند نانوذرات طلا را گرم کنند و با این کار نانوذرات قادراند، بدون آسیب رساندن سلول‌های سالم، به تومور سرطانی یا ویروس‌ها حمله‌ور شده و آن‌ها را از بین ببرند.
افزایش مساحت سطحی موجب تسریع در گرم شدن نانوساختارها می‌شود. در این میان نانوذرات ستاره‌ای شکل سریع‌تر از نانوذرات کروی گرم می‌شوند، همچنین به دلیل بالاتر بودن مساحت سطحی نانوذرات ستاره‌ای شکل اثر بخشی درمانی آن‌ها بیشتر است. محققان این پروژه می‌خواهند مطمئن شوند که نانوذرات طلای داغ تنها به ویروس‌ها حمله می‌کند دز حالی که آسیبی به سلول‌های سالم نمی‌رساند.
این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت نانوذراتی شد که می‌تواند ویروس‌ها را به صورت شیمیایی جذب کرده و آن‌ها را از بین ببرد در حالی که به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رسد. وبستر می‌گوید: «ما از پتانسیل‌های این روش برای درمان بیماری ایبولا آگاه هستیم.»