ترکیب گرافن و لاستیک برای تولید حسگر پزشکی

محققان ایرلندی موفق شدند با ترکیب لاستیک و گرافن، حسگری برای رصد حرکات بدن نظیر ضربان قلب و تنفس بیماران تولید کنند. این حسگر بسیار ارزان بوده و پیچیدگی چندانی ندارد.

در حال حاضر حسگرهای حرکتی مختلفی تولید شده اما هیچ یک از آن‌ها به صورت موفقیت آمیزی تجاری‌سازی نشده است؛ دلیل این امر پیچیدگی این حسگرها و هزینه بالای تولید آن‌هاست. اخیراً محققان دانشگاه سری و ترینیتی کالج دوبلین موفق شدند با استفاده از گرافن حسگرهای انعطاف پذیری تولید کنند که حساسیت بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها در بخش درمان استفاده کرد. این حسگرهای ارزان قیمت قادراند حرکت بدن را شناسایی کرده و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشکان قراردهند.
لاستیک‌ها به تنهایی مواد مناسبی برای ساخت حسگر نیستند اما در صورت ترکیب با گرافن، می‌توان خواص الکتروشیمیایی گرافن را با لاستیک ادغام کرد و حسگری ساخت که امکان رصد حرکات بدن را فراهم می‌کند. این گروه با ترکیب این دو ماده موفق به تولید حسگری شدند که می‌تواند تنفس بیمار و ضربان قلب او را پیمایش کند. این حسگر اطلاعات مورد نیاز پزشکان درباره عملکرد قلب و سیستم تنفسی را از این حسگر دریافت می‌کنند.
الن دالتون از دانشگاه سری می‌گوید: «تا کنون هیچ حسگری ساخته نشده بود که قیمت پایینی داشته باشد و بتواند نیازهای پزشکان را برآورده سازد. ما در این پروژه موفق به ساخت حسگر ارزان قیمتی شدیم که قادر به تأمین نیاز پزشکان است.»
جاناتان کلمن از محققان این پروژه می‌گوید: «این حسگر انعطاف‌پذیر قادر است حرکاتی نظیر تنفس، پالس و حرکات لولایی را شناسایی کند. این حسگر سبک، می‌تواند برای بیماران لاغر و ضعیف نظیر نوزادان نارس استفاده شود تا حرکات و علائم حیاتی آن‌ها از راه دور کنترل شود؛ با این کار هر نوع مشکلی قابل تشخیص خواهد بود. این حسگرها بسیار ارزان قیمت بوده و می‌توان آن‌ها را با چند سنت (به جای چندین دلار) ساخت. این حسگر برای بیماران کشورهای در حال توسعه که دسترسی محدودی به تجهیزات بیمارستانی دارند مناسب است.»