نانوداروی ضد سرطان مجهز به سه راهبرد درمانی مختلف

محققان چینی موفق به ساخت داروی ضدسرطانی شدند که در آن از سه روش شیمی‌درمانی، رادیودرمانی و درمان فتودینامیک به طور همزمان استفاده شده است. این دارو از نانوذرات سیلیکا به قطر ۸۰ نانومتر تشکیل شده است. نتایج آزمایش‌های اولیه این نانودارو روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

پژوهشگران دانشگاه فودان و آکادمی علوم چین برای اولین بار موفق به تولید داروی ضد سرطانی شدند که دارای عملکرد سه گانه‌ است. این دارو از سه روش درمانی مختلف، شیمی‌درمانی، رادیودرمانی و درمان فتودینامیک، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. نتایج آزمایش‌های این گروه تحقیقاتی روی موش‌ها موفقیت آمیز بوده به طوری که امید زیادی برای استفاده از این دارو برای درمان سرطان در انسان بوجود آمده است.
بو ونبو از محققان این پروژه می‌گوید: «شیمی‌درمانی به تنهایی نمی‌تواند به طور کامل سرطان را از بین ببرد. همچنین اثرات جانبی زیادی روی بیمار داشته و می‌تواند بسیار دردناک نیز باشد.»
ترکیب روش‌های مختلف درمان سرطان می‌تواند موجب هم‌افزایی شده و اثربخشی درمان را افزایش دهد. اما این که بتوان سه روش درمان را یک‌جا و در یک سیستم دارویی وارد کرد به طوری که اثربخشی آن افت نکند، کاری بسیار چالش برانگیز بوده است.
محققان چینی برای حل این مشکل، کامپوزیتی ساختند که در آن یک پوسته سیلیکایی متخلخل، نانوذره تقویت شده با عناصر خاک‌‌های نادر را محاط کرده است. کل این نانوساختار کوچکتر از ۸۰ نانومتر بوده و کاملاً زیست‌سازگار است.
روی سطح سیلیکا، هماتوپروفیرین قرار داده می‌شود، هماتوپروفیرین یک ماده حساس به نور و امواج رادیویی است. درون حفره‌ سیلیکا نیز دوستاکسل قرار داده می‌شود که یک داروی شیمی‌درمانی است. نانوذره داخلی نیز در درمان فتودینامیکی نقش داشته و همچنین می‌تواند به فرآیند تصویربرداری از بافت زنده کمک کند.
از آنجایی که نانوذرات مورد استفاده در این سیستم دارویی برای شناسایی تومور سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این روش درمانی توجه زیادی را به خود جلب کرده است به طوری که می‌توان از آن هم برای شناسایی بیماری و هم درمان استفاده کرد.
نتایج آزمایش‌های انجام شده روی موش نشان داد که سه روز بعد از تزریق این دارو، تومور سرطانی کاملاً از بین می‌رود. این در حالی است که اگر قرار بود دارو به صورت مرسوم وارد بدن بیمار شود، برای رسیدن به نتیجه مشابه، باید دوز بالایی از داروی شیمی‌درمانی به او تزریق می‌شد