فناوری‌ نانو در عربستان سعودی

مرکز تعالی کاربردهای تولیدی نانو، به دنبال ارتقای تحقیقات پیشرفته در حوزه فناوری‌ نانو در پادشاهی سعودی، جهان عرب و کشور ترکیه است.

کشور عربستان سعودی با داشتن حدود ۲۶ میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت در سال ۲۰۱۲ میلادی، دارای اقتصاد مبتنی بر نفت است. درآمدهای حاصل از صادرات نفت و مواد پتروشیمی، ۹۰ درصد درآمدهای صادراتی و ۸۰ درصد درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی بالغ بر ۶۸۷٫۷ میلیارد دلار گزارش شده است.
سازمان‌های فناوری‌ نانو
برخی از سازمان‌های کلیدی مرتبط با فناوری‌ نانو در کشور عربستان سعودی عبارتند از:
• مرکز تعالی کاربردهای تولیدی نانو (CENA): هدف این کنسرسیوم ارتقای تحقیقات پیشرفته در حوزه فناوری‌ نانو در پادشاهی سعودی، جهان عرب و کشور ترکیه است. فراهم کردن تجهیزات پیشرفته برای محققان، تأمین هزینه‌های تحصیلی دانشجویان، و همچنین فراهم کردن بستر لازم برای جلوگیری از فرار مغزها در منطقه از دیگر اهداف این مرکز می‌باشد.
شرکت‌های فناوری‌ نانو
• شرکت پروژه‌های زیست‌محیطی سعودی (SEPEC): این شرکت، یکی از شرکت‌های پیشگام فعال در حوزه تصفیه آب و شیرین‌کردن آب دریا است. این شرکت، انحصار تولید محصول نان‌سولت (NANSULATE) را در اختیار دارد. این محصول با استفاده از فناوری‌ نانو، عایق حرارتی ایجاد می‌کند.
• سعودی آرامکو: این شرکت در زمینه نفت فعالیت می‌کند. محققان این شرکت با داشتن مرکز تحقیق و توسعه انحصاری با عنوان مرکز تحقیقات پیشرفته EXPEC، در زمینه استفاده از کاربردهای فناوری‌ نانو در صنعت نفت در حال انجام تحقیقات هستند.
• دره سیلیکون فناوری‌ نانو (Silicon Valley for Nanotechnology): این شرکت یک شرکت سعودی– اردنی فعال در حوزه فناوری‌ نانو است. هدف از تأسیس این شرکت، کمک به کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا است تا بتوانند از فناوری‌ نانو در کشورهای خود بهره‌برداری کنند.
تحقیقات و آموزش فناوری‌ نانو
دانشگاه‌هایی که در کشور عربستان در حوزه تحقیقات و آموزش فناوری‌ نانو فعالیت می‌کنند عبارتند از:
• مرکز فناوری‌ نانوی دانشگاه ملک عبدالعزیز (CNT:(CNT مرکز ملی تعالی فناوری‌ نانو محسوب می‌شود. این مرکز در سال ۲۰۰۶ میلادی در دانشگاه ملک عبدالعزیز تأسیس شده است. هدف این مرکز، توسعه مستمر فعالیت‌های کشور عربستان و منطقه عرب از طریق انتقال فناوری در حوزه فناوری‌ نانو است.
• مرکز تعالی تحقیقات فناوری‌ نانو در حوزه نفت و مواد معدنی دانشگاه ملک فهد (CENT): هدف CENT تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقاتی برتر و معروف بین‌المللی در حوزه علم و فناوری‌ نانو است.
• موسسه فناوری‌ نانوی ملک عبداله (KAIN)
• دانشگاه علم و فناوری ملک عبداله (KAUST)