استفاده از نانولوله کربنی برای بهبود عملکرد تلسکوپ‌ها

یک شرکت انگلیسی موفق به ارائه روش تصویربرداری جدیدی شده که می‌توان ستاره‌ها و اجسام کم نور را مشاهده کرد. در این سیستم جدید، از نانولوله‌های کربنی استفاده شده‌است.

پژوهشگران انگلیسی موفق به ارائه سیستم تصویربرداری حساسی شدند که می‌‌توان با آن از مواد بسیار تیره، تصویربرداری کرد. وانتابلک (Vantablack®) نام فناوری است که توسط شرکت سری نانوسیستمز (Surrey NanoSystems) ارائه شده که با استفاده از آن می‌توان از مواد سبک و ساختارهای حساس به نور نظیر آلومینیوم که ۹۹٫۹۶ درصد پرتوهای دریافتی را جذب می‌کند، تصویربرداری کرد. این بالاترین رکورد به‌دست آمده در این حوزه است.
بن جنسون از مدیران این شرکت می‌گوید: «وانتابلک یک پیشرفت بزرگ در حوزه کاربرد فناوری ‌نانو در بریتانیا محسوب می‌شود. این فناوری موجب بهبود تلسکوپ‌ها شده به طوری که می‌توان ستاره‌های بسیار کوچک را نیز با آن مشاهده کرد.»
وانتابلک ماحصل تجاری‌سازی پتنتی است که در حوزه رشد نانولوله‌های کربنی در دمای پایین به ثبت رسیده است. این پتنت توسط محققان آزمایشگاه ملی فیزیک انگلستان به ثبت رسیده است. مواد ابرتاریک مبتنی بر نانولوله کربنی معمولاً در دمای بسیار بالا تهیه می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از آن در حوزه‌هایی که نیاز به حساسیت بالاست استفاده کرد. همچنین استفاده از آن‌ها برای موادی که نقطه ذوب پایینی دارند امکان‌پذیر نیست. از آنجایی که این مواد چسبندگی بسیار کمی دارند، نمی‌توان از آن‌ها در تجهیزات فضایی استفاده کرد. شرکت سری نانوسیستمز بعد از دو سال کار روی این پروژه موفق شد تا این فرآیند را در دماهای پایین انجام دهد. همچنین به جای استفاده از سیلیکون، از ساختارهای آلومینیوم در آن استفاده کرد. این فناوری موفق به دریافت استاندارد مربوط به سازمان هوایی اروپا (ECSS) شده‌است.
وانتابلک دارای هدایت گرمایی بالایی بوده و نسبت جرم به حجم آن بسیار پایین است. از این فناوری می‌توان برای ساخت حسگرهای نوری، MEMS و سپرهای سرد استفاده کرد.
جنسون می‌گوید: «ما برای پاسخ دادن به نیاز سازمان‌های دفاعی و هوا فضا، در حال تولید انبوه این مواد هستیم به طوری که اولین سفارش خود را نیز تحویل مشتری داده‌ایم.»
این شرکت که از آزمایشگاه ملی فیزیک انگلستان منشعب شده در حوزه استفاده از نانومواد در دستگاه‌های نیمه‌هادی فعالیت می‌کند.