تصویربرداری از نانوذرات طلا در سطح اتمی

محققان آمریکایی با همکاری همتایان فنلاندی خود موفق به تصویربرداری دقیق از ساختار نانوذرات طلا شدند. این گروه موفق به استخراج اطلاعاتی شدند که درک بنیادین آنها را از این نانوذرات افزایش می‌دهد.

نانوذرات طلا به عنوان یکی از مواد پرکاربرد در حوزه‌هایی نظیر حسگری، کاتالیست و رهاسازی دارویی شناخته می‌شود. چالش‌هایی در مسیر اطلاع از ساختار اتمی و درک بنیادین از خواص فیزیکی و شیمیایی این نانوذرات وجود دارد. اخیرا پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از میکروسکوپ الکترونی با قدرت تفکیک بالا موفق به تصویربرداری سه بعدی از اتم‌های طلا شدند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان “Electron microscopy of gold nanoparticles at atomic resolution” در نشریه Science به چاپ رسیده است.
نانوذرات مورد استفاده در این پژوهش ۱٫۱ نانومتر قطر داشته و شامل ۶۸ اتم در ساختار بلوری است. در این پژوهش از پراش اشعه ایکس نیز برای استخراج برخی اطلاعات استفاده شده است.
میکروسکوپ الکترونی شباهت بسیار زیادی به میکروسکوپ‌های نوری معمولی دارد با این تفاوت که طول موج، الکترون امکان تصویربرداری نزدیک‌تر از اتم‌ها را فراهم می‌کند. بنابراین با میکروسکوپ الکترونی می‌توان ساختارهای کمتر از یک نانومتری را مشاهده کرد در حالی که با میکروسکوپ نوری تنها اجسام چند صد نانومتری را می‌توان دید.
نکته مهم در این پروژه آن است که تعداد محدودی الکترون به نانوذرات تابیده شده در نتیجه اختلالی در ساختار اتمی نانوذرات طلا بوجود نمی‌آید. موفقیت در این پروژه مسیر تازه‌ای به سوی مطالعه ساختار‌های مختلف نانوذرات باز می‌کند تا درک بنیادین از این ساختارها بدست آورد.
در این پژوهش مایا ازوبل، آی لین کو از دانشگاه استنفورد با همکاری محققانی از دانشگاه یوواسکیلا از فنلاند به بررسی نانوذرات طلا پرداختند.