معرفی طرح‌های نوآورانه حاضر در irannano 2014

یکی از بخش‌های پربازدید هفتمین جشنواره فناوری نانو، غرفه طرح‌های نوآورانه است. در این بخش نمونه اولیه ۲۲ طرح برگزیده مبتنی بر فناوری نانو، جهت جذب سرمایه‌گذار و تجاری‌سازی به نمایش درآمده‌اند.

طرح‌های حاضر در این بخش به دلیل سطح فناوری خود شانس بالایی برای ورود به بازار دارند. چنانچه این طرح‌ها موفق به جذب سرمایه‌گذار شوند، ستاد توسعه فناوری نانو نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان، به عنوان آورده فناور از آنها حمایت می‌کند.
نمونه‌های اولیه حاضر در هفتمین جشنواره نانو در حوزه‌های پزشکی و بهداشت، تجهیزات، کشاورزی، تصفیه پساب، آرایشی و نیروگاهی‌اند. در ادامه برخی از این طرح‌ها معرفی می‌شوند:

پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی بر پایه نانومواد
این پکیج می‌تواند مواد نفتی، روغن‌ها، آلاینده‌های آلی، ذرات معلق، عوامل میکروبی، فلزات سنگین و بسیاری از آلاینده‌های دیگر را با بازدهی بالا از آب و پساب حذف نماید. این محصول شامل قسمت‌های تصفیه شیمیایی و فیزیکی است. این مواد می‌توانند مواد آلاینده (با هر مقدار آلودگی) را در کمتر از ۳۰ ثانیه جدا نمایند. علاوه بر واحد شیمیایی برای تصفیه بیشتر پساب از ستون‌های جذبی نانو ذرات به‌ویژه نانورس و سایر نانوذرات و پس از آن میکروفیلتراسیون نانوالیاف استفاده شده است.
سرعت تصفیه و بازدهی بالا، فضای کم‌ اشغالی، هزینه معقول ساخت پکیج و مواد مورد استفاده در آن و انعطاف‌پذیری در طراحی متناسب با نوع آلاینده و پساب و مقدار آلودگی از ویژگی‌های این محصول است.

دستگاه نشت‌یاب گاز و دارای قابلیت تیتراسیون انتخابی گاز استیلن
دستگاه ساخته شده می‌تواند بعنوان حسگر حساس به گاز هیدروژن و نشت‌یاب گاز با قابلیت تیتراسیون انتخابی گاز استیلن مورد استفاده قرار گیرد. در سامانه ساخته شده از میله گرافیتی بهینه شده با  نانو لوله‌های کربنی چند دیواره (MWCNT)  بعنوان آند و ناشر الکترون استفاده شده است.
تشخیص به موقع برخی گازهای قابل انفجار مثل هیدروژن و استیلن در زمان قبل از رسیدن به حد انفجار، کاهش توان مصرفی  وکاهش ولتاژ، عدم نیاز به پمپ‌های گران‌قیمت و عدم نیاز به خلاهای بالا از مزایای این محصول به شمار می‌رود.

نانو بایوساید
این محصول یک پلیمر آنتی‌باکتریال بر مبنای فناوری نانو با قدرت عملکرد بسیار بالا و گسترده است که هم بر باکتری‌های گرم مثبت و هم بر باکتری‌های گرم منفی عملکرد کشنده بسیار بالا دارد به نحوی که باکتری استاف را در زمان صفر (درجا) کشته و باکتری اشرشیکولای که اصلی‌ترین عامل آلودگی میکروبی آب‌ها محسوب می‌شود را در زمان دو ساعت از بین می‌برد و بر باکتری جان سختی مثل سودوموناس که در مقابل بیشتر مواد آنتی باکتریل مقاوم است غلبه می‌کند.
از مزایای این طرح می‌توان به هزینه راه‌اندازی پایین، دمای پروسه ساخت ۷۰ درجه سانتیگراد و در دمای فشار محیط و زیست‌سازگاری و عاری از آلاینده صنعتی اشاره کرد.

دستگاه نانوبیوسنسور الکتریکی CNT& SiNW – ECIS جهت کاربردهای تشخیصی در سرطان  و مونیتورینگ فعالیت‌های سلولی
استفاده از نانولوله‌های کربنی و نانوسیم‌های سیلیکنی در این محصول باعث بهبود خواص سنسور شده و افزایش دقت و کیفیت سیگنال‌های بدست آمده را در پی دارد. دقت این سنسور‌ها می‌تواند تا حد تک سلول افزایش یابد (سنسورهای تک شانه‌ای) و از روی پارامترهایی مثل رزونانس الکتریکی سلول می‌توان به سرطانی بودن آن پی برد.
مونیتورینگ فعالیت‌های حیاتی سلول بوسیله سیگنال‌های الکتریکی، بررسی اثر داروهای ضدسرطان بر روی متابولیسم سلولی بوسیله سیگنال‌های الکتریکی با کاربرد گسترده در حوزه تشخیص و درمان، تشخیص سلول‌های سالم نسبت به سلول‌های سرطانی متاستاتیک از روی میزان نرخ تقسیم متفاوت بین سلول‌های سالم و سرطانی متاستاتیک با قابلیت کاربرد در حوزه درجه بندی سرطان، از ویژگی‌های این محصول است.

داربست نانوکامپوزیتی استخوان
PoreBone  یکی از انواع گرافت‌های مصنوعی استخوانی است که به منظور جایگزینی بافت استخوان در آسیبهای مختلف ارتوپدی و فک و صورت قابل استفاده است. این محصول با بهرهگیری از فناوری نانو و کامپوزیتها قادر است زمان ترمیم بافت استخوانی آسیب‌دیده را کاهش داده و بهبود سریعتر استخوان را ممکن سازد.پلیمر مورد استفاده در تولید PoreBone زیستسازگاری عالی و خواص مکانیکی مطلوب دارد و دارای تأییدیه FDA است. در تولید آن از نانوذرات سرامیکی زیستفعال به عنوان فاز تقویتکننده استفاده میشود که بهبود چسبندگی، تکثیر و تمایز سلولی بر گرافت استخوانی را موجب میشوند.
از مزایای این محصول می‌توان به مواردی اشاره کرد؛ امکان طراحی سه‌بعدی داخلی و خارجی گرافت بر اساس مشاهدات سی‌تی‌اسکن ضایعه استخوانی، بهینه‌سازی سطوح داخلی گرافت با استفاده از فناوری نانو به منظور تسریع چسبندگی سلول‌های استخوانی، بهره‌گیری از مواد اولیه دارای پذیرش FDA قابل تهیه از تولیدکنندگان داخلی، قابلیت القاء و هدایت استخوانی، خواص مکانیکی و نرخ جذب قابل قبول، و عدم سمیت سلولی و قیمت تمام شده رقابت پذیر در مقایسه با با محصولات مشابه خارجی.

فیلتر نانوذرات نقره به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان پرورشی
شیوع بیماری‌ها یکی از عوامل مهم ایجاد خسارت به صنعت تکثیر و پرورش آبزیان است؛ از طرفی بیشتر بیماری‌های آبزیان از طریق آب آلوده به میکروارگانیسم‌ها انتقال می‌یابند. در این سیستم با استفاده غیرمستقیم از نانوذرات نقره در قالب فیلترهای تصفیه آب محتوی اقدامات موثری جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان به عمل خواهد آمد.

رفع کامل نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمیایی در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان، جلوگیری از ورود، شیوع و گسترش انواع بیماری های قارچی و باکتریایی در مزراع پرورش آبزیان و افزایش نرخ بازماندگی و در نتیجه افزایش سود پرورش دهندگان آبزیان، از مزایایی این محصول است.