تجهیز آزمایشگاه‌های دانش آموزی در IranNano2014

یکی از بخش‌های جدید در هفتمین جشنواره فناوری نانو غرفه توانا است. این غرفه در راستای تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو در هفتمین جشنواره فناوری نانو به فعالیت می‌پردازد.

به گفته یکی از کارشناسان باشگاه دانش‌آموزی نانو تحقیق و آموزش نانو در آزمایشگاه با عنوان اختصاری توانا نام طرحی است که جهت تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی در سراسر کشور انتخاب شده است.
 “با توجه به فعالیت‌های آموزشی نانو در سال‌های گذشته، دانش آموزان به یک سطح آموزشی مناسب در زمینه فناوری نانو رسیده‌اند و نیازمند این هستیم تا دانش‌آموزان در زمینه فعالیت‌های پژوهشی نیز توانایی‌های لازم را کسب کنند. در این راستا نیازمند تجهیز هرچه بیشتر آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو در مراکز مختلف هستیم.”

در هفتمین جشنواره فناوری نانو مراکز دانش آموزی جهت درخواست تجهیز مراکز خود می‌توانند به غرفه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو یا توانا مراجعه نمایند.

گفتنی است در این خصوص برای تجهیز کردن آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی ۹ دستگاه آزمایشگاهی تخصصی نانو و ۹ دستگاه عمومی آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است یکی دیگر از اهداف توانا حمایت از تجهیزات ساخت داخل و همچنین تقویت احساس خودباوری در دانش آموزان است.
گفتنی است در حال حاضر آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو در هشت استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، همدان، سمنان، مازندران، اصفهان و فارس راه‌اندازی شده و فعال هستند که تا پایان سال جاری با راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها در سایر استان‌ها، تعداد آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو به ۵۰ آزمایشگاه خواهد رسید.

برنامه راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو با محصولات ساخت داخل با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری نانو از ابتدای سال ۱۳۹۱ آغاز شده است. این برنامه با هدف آموزش عملی فناوری نانو، هدایت و سازمان‌دهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانش‌آموزان و «تقویت حس خودباوری ملی» در دانش‌آموزان در حال اجرا است.