استفاده از نانوالیاف پپتیدی برای جلوگیری از خونریزی

محققان هنگ کنگی موفق به ساخت ابزاری برای جلوگیری از خونریزی شدند. در این روش که از نانوالیاف پپتیدی استفاده شده، در کمتر از ۳۰ ثانیه خونریزی بند می‌آید.

خونریزی مغزی یکی از انواع سکته‌هاست که هر ساله گریبان‌ بیش از ۲ میلیون نفر در جهان را می‌گیرد. علیرغم خطرناک بودن این نوع خونریزی، هنوز درمان مشخصی برای آن ارائه نشده‌است. اخیراً مقاله‌ای در نشریه Nanomedicine به چاپ رسیده که حاوی اخبار خوبی برای پزشکان و بیماران است. در این مقاله نوعی داربست نانوالیافی پپتیدی ارائه شده که نوید بخش ظهور روشی برای مقابله با این بیماری است.
در طول یک دهه گذشته، مهندسان بافت در سراسر جهان روی داربست‌های نانوالیافی پپتیدی خودآرا (SAPNS) کار کرده‌اند. این پپتیدها می‌توانند تشکیل ساختاری پایدار دهند که در اثر خودآرایی به ماده‌ای ژله مانند تبدیل می‌شود.
به تازگی یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه هنگ‌کنگ به رهبری ریموند تاک فای موفق به ارائه روش درمانی جدیدی برای جلوگیری از خونریزی مغز شده‌اند. این گروه SAPNS را مستقیماً به بافت در حال خونریزی تزریق کرده و دریافتند که بافت آسیب دیده در مغز موش‌ها بهبود یافته و حجم حفره مغزی آن‌ها کاهش می‌یابد. این اولین باری است که محققان از نانومواد برای جلوگیری از خونریزی بخش عمیق مغز موش استفاده می‌کنند.
این دستاورد، مربوط به کار چیونگ و سانگ از دانشگاه هنگ کنگ است. اما در این میان ترنس نورچی، مدیر عامل شرکت آرک تراپیوتیکس (Arch Therapeutics) به نتایج این پژوهش علاقه نشان داد و آن را به خدمت گرفت. این شرکت در حوزه ساخت ادوات جلوگیری از خونریزی فعالیت دارد. آرک تراپیوتیکس دارنده لیسانس استفاده از کامپوزیت‌های SAPNS در جلوگیری از خونریزی است. این شرکت در حال حاضر ابزاری با نام تجاری AC5 Surgical Hemostatic Device™ را تولید کرده که در آن از داربست‌های نانوالیافی پپتیدی خودآرا برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود. این ابزار یک راهبرد جدید برای جلوگیری از خونریزی در جراحی‌ها و سوانح است. در حالی که روش‌های رایج به چند دقیقه زمان جلوگیری از خونریزی نیاز دارند. این روش جدید تنها در ۱۵ تا ۳۰ ثانیه خونریزی را بند می‌آورد. این روش برای نواحی با شکل هندسی مختلف قابل استفاده است. یکی از مزیت‌های این روش، شفاف بودن ماده مصرفی و بی‌نیازی از چسب است. در این روش از اسیدهای آمینه استفاده شده که منشاء حیوانی ندارند