جداکردن پروتئین‌ها از محلول با نانوذرات مغناطیسی

اتحادیه اروپا خط تولید آزمایشی برای جداکردن پروتئین‌ها از محلول‌های مختلف را در دانمارک راه‌اندازی کرده است. در این روش از نانوذرات مغناطیسی عامل‌دار برای جدا کردن پروتئین‌های باارزش موجود در محلول‌ها (نظیر شیر سویا) استفاده می‌شود.

اتحادیه اروپا مدتی است که روی روش جدید خالص‌سازی مولکول‌های زیستی از یک ترکیب، سرمایه‌گذاری کرده است. این پژوهش به تازگی وارد فاز عملیاتی شده به طوری که یک خط تولید اولیه برای این کار طراحی و راه‌اندازی شده است.
زیست‌فناوری می‌تواند مزایای جدیدی در حوزه درمان، دارو و غذا ایجاد کند. با استخراج مواد ارزشمند از میان ترکیب مختلف مواد، می‌توان با هزینه کم، مواد گرانبها را جداسازی و خالص‌سازی کرد. برای مثال می‌توان پروتئین‌های با ارزش، که فواید غذایی متنوعی دارند را با هزینه کم بدست آورد. ماتیاس فرانزرب مدیر پروژه MagPro2Life که در حال حاضر در دانشگاه صنعتی کارلسرو آلمان مشغول به تحقیق است، می‌گوید: «ما روشی ارائه کردیم که در آن با استفاده از فیلتراسیون، سانتریفیوژ کردن و خالص‌سازی می‌توان ماده مورد نظر را جداسازی کرد.»
اتحادیه اروپا برای اثبات عملکرد این روش، اقدام به راه‌اندازی یک خط تولید آزمایشی کرده تا با این روش پروتئین‌ها را استخراج کند. پروتئین‌های متصل شده به نانو و میکروذرات به سادگی قابل جداسازی هستند. حمایت مالی این پروژه توسط اتحادیه اروپا و NanoBioMag انجام می‌گیرد.
در ژوئن سال ۲۰۱۳ پروژه MagPro2Life به پایان رسید و کار راه‌اندازی خط تولید آزمایشی آن آغاز شد. در حال حاضر محققان در حال بررسی ساخت کارخانه‌ای هستند تا پس از پشت سر گذاشتن مرحله تولید آزمایشی، تولید انبوه آغاز شود.
محققان این پروژه در ابتدا روشی ارزان برای تولید نانوذرات مغناطیسی در حجم انبوه ارائه کردند؛ این نانوذرات برای چسبیدن به مولکول‌های مورد نظر و جداکردن آن‌ها ایده‌آل است. این گروه تحقیقاتی نانوذرات مغناطیسی عامل‌دار هوشمندی را طراحی کردند که به صورت اختصاصی به مولکول‌های هدف متصل می شود؛ در نتیجه می‌توان این ذرات را از مخلوط مورد نظر جداسازی و خالص‌سازی کرد. از این روش می‌توان برای جداکردن مواد باارزش از محلول مخمرها، شیر و پلاسما استفاده کرد. برای جدا کردن پروتئین‌های متصل به نانوذرات از سانتریفیوژ و میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. روش کار این گونه است که نانوذرات عامل‌دار به مولکول‌های هدف متصل شده و با سانتریفیوژ مغناطیسی جداسازی می‌شوند. سپس با یک شستشوی ساده ناخالصی‌ها جدا شده و در نهایت نانوذرات از مولکول هدف جداسازی می‌شود.
خط تولید آزمایشی این پروژه در یک کارخانه تولید سویا در شهر آرهاس دانمارک راه‌اندازی شده است. پروتئین‌های استخراج شده از این خط تولید دارای خواص آنتی‌باکتریال هستند.