دوپانل صبح روز دوم؛ سومین مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو

دکتر صاحبکار خراسانی، سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان نخستین سخنران دومین روز برگزاری سومین مجمع اقتصاد فناوری نانو در خصوص «قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» به سخنرانی پرداخت.

دکتر صاحبکار خراسانی پس از بیان برخی تاکیدات مقامات کشوری در خصوص اهمیت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان افزود: «حلقه اشتراک و پیوست اقتصاد و علم شرکت‌های دانش‌بنیان‌اند و این شرکت‌ها در راستای تکمیل زنجیره علم تا ثروت اهمیت ویژه‌ای دارند.» 

دکتر صاحبکار با تاکید بر آنکه شرکت‌های دانش‌بنیان محور اصلی فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ هستند، ادامه داد: «در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات و برنامه‌هایی چون تبادل فناوری‌های راهبردی، طرح‌های کلان فناوری و نوآوری، قانون‌های هماهنگی دانش‌و‌صنعت و مهم‌تر از همه این موارد برنامه توسعه فناوری و قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، که در حال انجام است.»
به گفته سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با صندوق‌های کوچک نمی‌توان نوآوری و شکوفایی را در کشور پرورش داد و صندوق نوآوری و شکوفایی با این هدف تاسیس شده است.

دکتر صاحبکار خاطر نشان کرد: «هدف از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تحریک این شرکت‌ها در راستای ایجاد و پرورش نوآوری در آنها است.»

پس از سخنرانی دکتر صاحبکار در بخش اول برنامه‌های روز دوم مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو، دو پنل به طور هم زمان با موضوعات «ساختار و مبانی مدیریت کسب‌و‌کارهای با فناوری نوین» و «مدل‌های کسب‌و‌کار مناسب برای شرکت‌های فناوری‌نانو» برگزار شد.

پنل ساختار و مبانی مدیریت کسب‌و‌کارهای با فناوری نوین با حضور دکتر سلیمانی؛ معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران، دکتر محجوبی، عضو هیات علمی دانشگاه تگزاس و مشاور در حوزه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فناوری نوین و آقای صامعی؛ مدیر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه کسب‌و‌کار سازمان مدیریت صنعتی و مهندس زمانی؛ کارشناس تجاری‌سازی مؤسسه خدمات فناوری تا بازار، در سالن عطار مرکز همایش‌های صدا‌و‌سیما برگزار شد.

نخستین سخنران این پنل، دکتر سلیمانی به موضوع «راهکارهای تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع کوچک و متوسط، با هدف توسعه بازار و ایجاد مزیت‌های رقابتی» پرداخت.
وی به ارائه آماری از سهم فعالیت‌ها، دستاوردهای اقتصادی و صادراتی بنگاه‌های کوچک در ایران و سایر کشورها پرداخت و اظهار داشت: «سهم و شاخص صادرات بنگاه‌های کوچک در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بسیار پایین و ضعیف است، درراستای افزایش و بهبود این شاخص باید بنگاه‌های بزرگ و کوچک در کنار هم حرکت کنند.»

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران افزود: «صنایع و بنگاه‌های کوچک در فرایند توسعه صنعتی نقص‌هایی در زمینه‌هایی چون، ایجاد فرصت شغلی فراوان و قدرت بالا در جذب فناوری را دارند.
همچنین وی ادامه داد: «اهم مشکلات صنایع کوچک کمبود تخصص در حوزه‌های مختلف، پایین بودن سطح فناوری و ارزش افزوده، فعالیت‌های مجزا و غیرشبکه‌ای و عدم وجود بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) است.»
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران در پایان سخنرانی خود به بحث  شبکه‌ای عمل کردن بنگاه‌های کوچک و رویکرد دولت جهت مداخله در توسعه صنایع کوچک پرداخت.

سخنران دوم در این پنل دکتر محجوبی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تگزاس و مشاور در حوزه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فناوری نوین بود. به گفته دکتر محجوبی مشکل کنونی کشور کمبود فناوری نیست و مشکل عدم پیوند فناوری و ساختار نوآوری در کشور است.

مهندس صامعی؛ مدیر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه کسب‌و‌کار سازمان مدیریت صنعتی با عنوان «رویکرد نوین در مدیریت نوآوری» نیز در این پنل به سخنرانی پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه نوآوری و فناوری‌های پیشرفته درصنایع نقش مهمی دارند به بیان نسل‌های مدیریت نوآوری پرداخت و افزود: «نسل اول مدیریت نوآوری مبتنی بر تحقیق و توسعه، نسل دوم تحقیق و توسعه مبتنی بر بازار، نسل سوم نوآوری سازمانی با رویکرد باز درون‌سازمانی و نسل چهارم نوآوری باز است.»

وی ادامه داد با توجه به عواملی چون شدت نوآوری مورد نیاز سازمان، میزان وجود نوآوری، وجود زیرساخت‌های در صنعت و نوع پژوهش‌های نوآورانه سازمان، هر سازمان و شرکت می‌تواند هر یک از چهار نسل نام برده را برای مدیریت نوآوری خود انتخاب و استفاده کند.
به گفته مهندس صامعی، نهادهای دولتی و شرکت‌های بزرگ باید به صورت نوآوری باز عمل کنند و شرکت‌های کوچک را در طرح‌های نوآورانه خود شریک کنند و همچنین در حال حاضر رویکرد غالب دنیا در موضوع نوآوری رویکرد باز است.

مهندس زمانی؛ کارشناس تجاری‌سازی مؤسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان به عنوان آخرین سخنران این پنل به بررسی مسیر توسعه کسب‌و‌کار و چرخه عمر کسب‌‌وکارهای مبتنی بر فناوری نانو پرداخت.

همچنین درسالن فیض مرکز همایش‌های صداو سیما نیز پنل مدل‌های کسب‌و‌‌کار مناسب برای شرکت‌های فناوری نانو با سخنرانی دکتر بحرینی، رئیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی نانو، دکتر جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، (فناپ)، دکتر رضوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر نیرومند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزارشد.