پیش‌بینی رشد سریع بازار و درآمد تولید نانولوله‌های کربنی

مؤسسه Global Industry Analysts گزارشی درباره بازار و کسب و کار نانولوله‌های کربنی منتشر کرده است که در آن رشد سریع بازار و درآمد این محصول برای سال‌های آینده پیش‌بینی شده است.

تقاضا برای نانولوله‌های کربنی رو به افزایش است. به دلیل خواص الکتریکی، مکانیکی و گرمایی ویژه نانولوله‌ها، این مواد کاربرد وسیعی در حوزه سلامت، الکترونیک و مکانیک پیدا کرده‌اند. براساس گزارش ویژه صنعتی که اخیراً منتشرشده، بازار جهانی نانولوله‌های کربنی تا سال ۲۰۱۰ به مبلغ ۱٫۹ میلیارد دلار خواهد رسید.
نانولوله‌های کربنی نقش مهمی در صنعت رو به رشد فناوری ‌نانو ایفا می‌کنند. توسعه رو‌ش‌های تولید ارزان قیمت این ترکیب و افزایش کیفیت این محصول موجب شده تا بازار این ماده نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی رشد فزآینده‌ای داشته باشد. افزایش تولید و عرضه نانولوله‌های کربنی و سهولت دسترسی به این ماده، موجب شده تا کاربرد نانولوله‌های کربنی در حوزه‌های مختلف افزایش یابد. بازار این نانولوله‌ها تا سال ۲۰۰۴-۲۰۰۵ رشد متوسطی را تجربه کرد اما پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آتی، این رشد روند سریع‌تری را پیش بگیرد.
از نقطه نظر درآمدی، آمریکا رتبه اول بازار نانولوله‌های کربنی را در اختیار دارد. این درحالی است که کشورهای اروپایی از نظر رشد بازار، رتبه اول را دارا هستند. آمریکا و کشورهای جنوب شرق آسیا ۷۵ درصد بازار نانولوله‌های کربنی را در اختیار دارند. کشورهای جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب ۲٫۵ میلیارد دلار درآمد از حوزه نانولوله‌های کربنی شدند.
انتظار می‌رود توسعه روش‌های ارزان‌تر تولید نانولوله‌های کربنی موجب سرعت گرفتن رشد این بازار شود. برخی از مصرف‌کنندگان این ماده نظیر شرکت‌های الکترونیکی، تولیدکنندگان باتری و کامپوزیت‌ها طی چند سال گذشته موفق به تولید نانولوله‌های کربنی شده‌اند. با این حال، هزینه بالای تولید، اصلی‌ترین مانع در این صنعت است. بسط و گسترش تجهیزات تولیدی موجب شده تا این شرکت‌ها بتوانند مقدار تولید را افزایش داده و در عین حال هزینه تولید را کاهش دهند.
بازار نانولوله‌های کربنی چند جداره برای سال ۲۰۰۶، ۲۹۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده بود. هزینه تولید این مواد به دلیل سادگی فرآیند بسیار کم و مقدار تولید نسبت به نانولوله‌های تک جداره بسیار بیشتر است. با این حال، طی سال‌های اخیر نانولوله‌های تک جداره از همتایان چندجداره خود سبقت گرفته به طوری که در سال ۲۰۱۲ بازار این ترکیبات به ۵ میلیارد دلار رسید.
این گزارش با عنوان Carbon Nanotubes: A Global Strategic Business Report توسط Global Industry Analysts منتشر شده است.