استفاده از نقاط کوانتومی در ساخت نمایشگرهای مرغوب رنگی

شرکت نانوسیس (NanoSys) نقاط کوانتومی ویژه‌ای برای ساخت نمایشگرهای غنی از رنگ تولید کرده است. این نقاط کوانتومی میان دو لایه پلیمری قرار داشته و با یک چسب اپوکسی در جای خود تثبیت می‌شوند.

اریک نلسون اخیراً در یک سخنرانی در دویست و چهل و هشتمین نشست ملی ACS، درباره استفاده از نقاط کوانتومی در تولید تلویزیون‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه با کیفیت بالا اظهار نظر کرده است. او در این سخنرانی، فناوری جدیدی موسوم به فیلم‌های تقویت شده نقاط کوانتومی (QDEF) را معرفی کرده است که می‌توان از آن برای ساخت نمایشگرهای غنی از رنگ استفاده کرد.
نلسون می‌گوید: «رنگ سبز در نمایشگرهای مبتنی بر نقاط کوانتومی بسیار زنده است. ما معتقدیم که این روشی کارا برای تولید نمایشگرهایی با رنگ‌های متعدد است.»
دلیل کاراتر بودن این نمایشگرها آن است که نمایشگرهای مبتنی بر نقاط کوانتومی انرژی کمتری نسبت به همتایان خود دارند. نقاط کوانتومی، بلورهای ابررسانایی بسیار کوچک هستند و هر ۱۰ هزار تای آن‌ها ابعادی در حد تار موی انسان دارند.
امروزه تمام ادوات الکترونیکی از تلویزیون گرفته تا تلفن‌های همراه از LCD استفاده می‌کنند. این بلورهای مایع با عبور نور از میان فیلترهای مختلف، تولید رنگ می‌کنند. برای رسیدن به رنگ دلخواه، این فلترها باید تا حدی تیره باشند؛ بنابراین باید انرژی زیادی مصرف شود تا روشنایی تصویر به حدی برسد که برای چشم بیننده مناسب باشد. معمولاً در LCDهای معمولی کمی از رنگ سبز به قرمز گراییده و رنگ آبی به سبزی می‌زند، در مورد باقی رنگ‌ها نیز چنین چیزی صادق است؛ بنابراین نمی‌توان یک گل رز یا یک سیب را کاملاً سرخ نشان داد.
به جای استفاده از فیلترهای رنگی، محققان از نقاط کوانتومی ساخته شده توسط شرکت نانوسیس (NanoSys) استفاده کردند. این نقاط بر حسب ابعادی که دارند رنگ‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. در LCDهای مبتنی بر نقاط کوانتومی، رنگ سفید زمینه جایگزین رنگ آبی شده و یک ورق پلاستیکی حاوی نقاط کوانتومی رنگ قرمز و سبز تولید می‌کند. این سه رنگ با هم ترکیب شده و تمام رنگ‌های مورد نظر را در نمایشگر ایجاد می‌کند.
یکی از مشکلات نقاط کوانتومی آن است که در مجاورت آب یا اکسیژن به سرعت شکسته می‌شوند. نلسون و همکارانش برای حل این مشکل، از غلاف پلاستیکی استفاده کردند. نقاط کوانتومی به‌صورت ساندویچی در میان دو لایه پلاستیکی قرار می‌گیرند و با یک چسب اپوکسی در جای خود نگه‌داشته می‌شوند.