بازار در انتظار نسل جدید نمایشگرهای لمسی مبتنی بر نانومواد کربنی

شرکت آلمانی کاناتو (Canatu) با استفاده از نانوساختارهای کربنی، فیلم رسانای شفافی تولید کرده است. این شرکت با همکاری شرکت دیسپلی سولوشن (Display Solution) قصد دارد نسل جدیدی از نمایشگرهای لمسی را تولید کند.

شرکت کاناتو (Canatu) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید فیلم‌های رسانای شفاف انعطاف‌پذیر با بازتابش صفر است. این شرکت محصولاتی در بخش حسگرهای لمسی و نمایشگر دارد. کاناتو قصد دارد تا از فناوری جدیدی خود موسوم به CNB™ (Carbon NanoBud®) برای حل چالش‌های موجود در حوزه تولید نمایشگرهای لمسی استفاده کند. با این فناوری جدید امکان ارائه نمایشگرهای سه بعدی یا انعطاف‌پذیر فراهم خواهد شد. این فناوری می‌تواند در بخش تولید نمایشگرهای ۴٫۳ تا ۱۵ اینچی و همچنین ساخت ادوات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
کاناتو قصد دارد تا با همکاری شرکت دیسپلی سولوشن (Display Solution) محصولات خلاقانه جدیدی طراحی و به بازار عرضه کند. این دو شرکت با فناوری CNB™می‌توانند حسگر لمسی و یا دکمه‌های مکانیکی را روی سطح نمایشگر قرار دهند. این صفحات لمسی جدید می‌توانند با شرایط مختلف محیطی سازگار و عملکرد قابل قبولی داشته باشند.
فیلم‌های شفاف رسانای CNB™ شکننده نبوده و دچار خستگی نمی‌شوند؛ مشکلی که به شدت در فیلم‌های اکسید قلع ایندیوم وجود دارد. فیلم‌های قلع ایندیوم در حال حاضر در نمایشگرهای لمسی به‌عنوان الکترود شفاف رسانا عمل می‌کنند. حسگرهای لمسی CNB™ به دلیل انعکاس بسیار کمی که دارند کنتراست بالایی ایجاد می‌کنند که این قابلیت موجب وسعت کاربرد آن‌ها در فضای آزاد می‌شود.
فیلم‌های CNB™ بدون از دست دادن هدایت الکتریکی خود، قادراند ۱۰۰ درصد ابعاد اولیه خود کشیده شوند؛ بنابراین فرصت مناسبی را برای طراحی و ساخت سطوح حساس لمسی ارتجاعی یا سه بعدی فراهم می‌کنند. هزینه تولید و عملکرد حسگرهای CNB™ کاملاً قابل رقابت با فیلم‌های شفاف موجود در بازار است.
ریستو ووهلینن مدیرعامل شرکت کاناتو می‌گوید: «ما خوشحالیم که همکاری مشترکی با شرکت دیسپلی سولوشن آغاز کرده‌ایم. این شرکت تجربه زیادی در بخش تولید نمایشگر لمسی برای استفاده در فضاهای بیرون از منزل دارد. با این همکاری مشترک امکان تولید محصولات لمسی جدید به بازار در بخش تجهیزات پزشکی و الکترونیکی وجود خواهد داشت.»
CNB™ فیلم رسانای شفافی است که از نانومواد کربنی ساخته شده‌است. برای ساخت این فیلم از فرآیند تک مرحله‌ای و ترکیبی از آئروژل‌ها استفاده شده‌است. همچنین روشی موسوم به Direct Dry Printing® که یک فرآیند لایه‌نشانی رول به رول است، در ساخت این فیلم‌ها به کار گرفته شده‌است.