افزایش مقاومت حرارتی شیشه با نانوذرات نقره

یک شرکت آلمانی لایه نازک پلاریزه کننده‌ای به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات نقره را به شیشه افزود. با این کار مقاومت حرارتی شیشه افزایش یافته و همچنین شیشه در برابر تابش‌های فرابنفش و مادون قرمز مقاوم می‌شود.

شرکت سی‌او‌دی‌آی‌ایکس‌ایکس (CODIXX) اخیراً لایه پلاریزه‌کننده جدیدی موسوم به Colorpol@Xtrfine را به بازار عرضه کرده است. این شرکت پیش از این Colorpol@family را به بازار عرضه کرده بود. Xtrfine یک لایه بسیار نازک با خواص ویژه و عملکرد بالاست. تا پیش از این محصولات Colorpol@ با ضخامت‌های بین ۰٫۲ تا ۰٫۵ میلی‌متر تولید می‌شد اما این شرکت با همکاری برخی مشتریان خود، موفق به توسعه این محصولات و کاهش ضخامت به ۲۵ میکرون شده‌است.
برخلاف ضخامت بسیار کم در Colorpol@Xtrfine، این محصول خواص عبوری ویژه‌ای بین ۸۸ تا ۹۷ درصد دارد و نسبت کنتراست آن بالای ۱ به ۱۰۰۰ (در محدود طول موج‌های ۱۲۵۰-۱۶۵۰ نانومتر) است. با این فناوری می‌توان شیشه‌های سیلیکات سدیم را با نانوذرات نقره تقویت کرد که با این کار شیشه‌ها قادر به تحمل دمای بالاتر از ۴۰۰ درجه سانتیگراد خواهند بود. همچنین این شیشه‌های تقویت شده با نانوذرات نقره نسبت به محیط‌های شیمیایی خشن، تابش‌های فرابنفش و ترکیبات رنگ‌برنده مقاوم هستند.
با استفاده از این فناوری می‌توان شیشه‌های هوشمند را به بازار مخابرات نوری وارد کرد. CODIXX یک شرکت آلمانی تولیدکننده شیشه‌های نوری پلاریزه است که محصولاتی برای طیف‌های نوری مادون قرمز، مرئی و فرابنفش تولید می‌کند. این شرکت که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شده، با استفاده از فناوری ‌نانو موفق به توسعه محصولات خود شده‌است.