نانوذرات سبز، روشی برای درمان زخم‌های سوختگی

محققان با استفاده از نانوذرات بدست آمده از یک گیاه، موفق به ساخت دارویی برای ممانعت از بروز عفونت‌ در زخم‌های سوختگی شدند.

هر چند پیشرفت‌های زیادی در حوزه درمان سوختگی صورت گرفته اما هنوز عفونت یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در قربانیان سوانح سوختگی است. دلیل این امر آن است که گزینه‌های محدودی برای پوشاندن زخم‌های سوختی وجود دارد بنابراین عوامل بیماری‌زا می‌توانند روی زخم‌ها به سرعت رشد کنند.
برای حل این مشکل، باید روش‌های درمانی خلاقانه‌ای جدید ارائه شود تا بتوان مانع از ورود عوامل بیماری‌زا به زخم شد. آدام فریدمن از محققان دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین می‌گوید: ” براساس گزارشات سازمان دارو و غذای آمریکا، بحران مقاومت در برابر مواد ضدمیکروبی رو به گسترش است. سه داروی آنتی‌بیوتیک جدید ساخته شده، به سرعت تاییده لازم را بدون نوبت از FAD دریافت کردند. با این حال ما باز هم منتظر داروی‌های آنتی‌بیوتیک جدید هستیم. به اعتقاد من باید با استفاده از نوآوری، اقدام به تولید داروهای جدید کرد که در این میان نانومواد ضدباکتری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.”
فریدمن و همکارانش به بررسی نانوذرات کیورکومین برای درمان زخم‌های سوختگی پرداختند. این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان “Curcumin-encapsulated nanoparticles as innovative antimicrobial and wound healing agent” در نشریه Nanomedicine منتشر کردند.
ترمریک (گیاه کیورکومین) در میان گیاهان پزشکی که در طب سنتی استفاده می‌شود از جایگاه بالایی برخوردار است. تاریخچه استفاده از این گیاه به کشورهای هند و چین باز می‌گردد. هندوهای باستان، خواص پزشکی ترمریک را از دیربار شناخته و از آن استفاده می‌کردند.
در این مقاله، محققان نشان دادند که نانوذرات ترمریک دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ضد التعاب، ضدباکتری، ضد قارچ، ضد انگل، ضدجهش و ضدسرطان است. این ماده می‌تواند با مکانیسم‌های مختلف در بدن خواص آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب ایجاد کند.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از روش پلیمریزاسیون مبتنی بر سل‌ژل، نانوذرات کامپوزیتی سیلانی تولید کردند و کیورکومین را درون ساختارهای متخلخل آن قرار دادند. با این فرمولاسیون جدید، امکان بارگزاری داروهای مختلف درون نانوذرات وجود خواهد داشت.
کیورکومین به دلیل انحلال کم، پایداری اندک در pHهای بدن و محدودیت‌ها مختلف دیگر، دشواری‌های به همراه دارد. اما با این روش جدید می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.