گوگل در حال ساخت نانوداروی تشخیص زودهنگام بیماری‌

گوگل اقدام به طراحی و ساخت نانودارویی کرده که قادر به شناسایی بیماری‌های مختلفی نظیر سرطان یا حمله قلبی است. با استفاده از ساعت هوشمند گوگل، می‌توان نتیجه عملکرد قرص را در بدن دریافت کرد و در صورت وجود بیماری، فرد قادر به اطلاع زودهنگام آن خواهد شد.

شرکت گوگل در حال ساخت قرص‌های مبتنی بر نانوذرات برای شناسایی سرطان، حمله قلبی و بیماری‌های مختلف است. این قرص‌ها پیش از آن که این بیماری‌ها مشکل‌ساز شوند به بیمار در برابر این بیماری‌ها کمک می‌کنند. این قرص‌ها حاوی نانوذرات مغناطیسی متصل به آنتی‌بادی یا پروتئین‌هایی به آن‌ها متصل هستند که در صورت وجود بیماری، بیمار را مطلع می‌کنند.
آندره کونراد، از محققان پروژه مونشاد گوگل می‌گوید: «ایده این نانودارو بسیار ساده است: شما قرص را می‌بلعید، این قرص حاوی نانوذرات و آنتی‌بادی در بدن شما به حرکت در می‌آید. از آنجایی که این نانوذرات مغناطیسی هستند، شما می‌توانید آن‌ها را به هر نقطه که مایل هستید فراخوانده و شرایط آن قسمت از بدن را ارزیابی کنید. این روش مانند این است که شما یک هلیکوپتر بر فراز شهر به پرواز درآورید تا ببینید هریک از مردم شهر در چه شرایطی هستند. برای گرفتن نتیجه کار نیز کافی است یک ساعت هوشمند در اختیار داشته باشید تا گزارش عملکرد نانودارو را به شما ارائه کند. این ساعت به شما خواهد گفت که در معرض حمله قلبی هستید؟ مستعد سرطان هستید؟ چه مقدار سدیم در خون شما هست؟»
گوگل با این پروژه جدید، چشم به بازار حوزه سلامت دوخته است که ۱۰ درصد اقتصاد کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص داده است. تنها در بریتانیا، بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند هزینه بخش سلامت می‌شود.
این تیم تحقیقاتی در گوگل که تقریباً ۱۰۰ دانشمند در آن مشارکت دارند، قصد دارند تا سرویس جدید گوگل را به نحوی راه‌‌اندازی کنند که بیماری پیش از شدت یافتن، شناسایی و درمان شود. در حال حاضر شرکت گوگل به دنبال شریک تجاری برای توسعه این فناوری است.
این اولین سرمایه گذاری گوگل در بخش سلامت نیست. این شرکت پیش از این لنزهای هوشمندی ساخته بود که قادر بودند علائم دیابت را در افراد شناسایی کنند. این فناوری توسط شرکت دارویی نوارتیز (Novartis) لیسانس شده بود و در جولای امسال وارد مرحله تجاری‌سازی شد.