دوره جامع شبیه‌سازی مونت کارلو و دینامیک مولکولی ؛ نانوفناوری محاسباتی

پنجمین دوره جامع شبیه‌سازی مونت کارلو و دینامیک مولکولی (نانوفناوری محاسباتی) به همت انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران و با همکاری گروه دنیای شبیه سازی مولکولی، ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این دوره جامع معرفی و آموزش شبیه‌سازی مولکولی است به طوری که تمامی رشته‌های فناوری‌نانو، مواد، شیمی، پلیمر، نفت، گاز، پتروشیمی، مکانیک، عمران، هوافضا، نساجی، پزشکی و زیست فناوری. فیزیک، شیمی و  زیست را پوشش دهد.

در این دوره ۶ کارگاه ۱۶ ساعته برگزار می‌شود و سرفصل‌های دوره عبارتند از:
•    مقدمه و معرفی روش‌های شبیه‌سازی مولکولی، مراحل انجام شبیه‌سازی مولکولی، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار؛
•    قابلیت‌ها و توانایی‌های نرم‌افزار، آشنایی با محیط و معرفی ابزارهای کاربردی، ایجاد ساختار مورد نیاز؛
•    بهینه‌سازی ساختار از نظر انرژی و موقعیت مکانی، تعیین برهمکنش‌ها و میدان نیرو، ورودی‌ها و خروجی‌ها؛
•    ارائه مثال‌های کاربردی (نفت، گاز، پتروشیمی و پلیمر)، آنالیز و تفسیر نتایج؛

گفتنی است، روش‌های مونت کارلو یک الگوریتم محاسباتی است که از نمونه‌گیری تصادفی برای محاسبه نتایج و شبیه‌سازی سیستم‌های فیزیکی، ریاضیاتی و اقتصادی استفاده می‌شوند.
 
همچنین، شبیه سازی دینامیک مولکولی شکلی از شبیه سازی کامپیوتری است که در ان اتم‌ها و مولکول‌ها اجازه دارند برای یک دوره از زمان تحت قوانین شناخته شده فیزیک باهم برهم کنش کنند. این روش یک واسطه بین تجربیات آزمایشگاهی و نظریه ایجاد می‌کند و به عنوان یک آزمایش مجازی در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است، ‌آخرین مهلت ثبت نام در پنجمین دوره جامع شبیه‌سازی مونت کارلو و دینامیک مولکولی ۱۹ آبان ماه است. علافمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این کارگاه می‌توانند به پایگاه اینترنتی گروه تحقیقاتی دنیای شبیه سازی مولکولی مراجعه نمایند.