تصویب سومین استاندارد نانوی ایران در سازمان بین المللی استاندارد

هفدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو از تاریخ ۱۲ الی ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۳ با حضور نمایندگانی از ۱۹ کشور دنیا در دهلی نو برگزار گردید.در این نشست استاندارد پیشنهادی ایران با عنوان «تعاریف مرتبط با شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری‌نانو» تصویب شد.

هفدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو از تاریخ ۱۲ الی ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۳ با حضور نمایندگانی از ۱۹ کشور دنیا در دهلی نو برگزار گردید. در این اجلاس نمایندگان ایران در کنار حدود ۱۵۰ نماینده از ۱۹ کشور دنیا حضور داشتند.

درهفدهمین اجلاس کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو، نمایندگانی از کشورهای ایران، ایالات متحده، ‏آلمان، آفریقای جنوبی، استرالیا، ‏انگلستان، برزیل، چین، سوئیس، سنگاپور، روسیه، ژاپن، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، لهستان، مالزی، ‏مکزیک، هند و هلند حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پیرامون تدوین استانداردهای ‏بین‌المللی در زمینه فناوری نانو پرداختند.همچنین نمایندگانی از ‏سازمان‌های Asian Nano Forum(ANF) ،European Committee for Standardization (CEN) ،Joint Research Center(JRC) و تعدادی از سایرکمیته‌های فنی ایزو نیز در این اجلاس حاضر بودند.‏

استانداردی با عنوان «تعاریف مرتبط با شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری نانو» از طرف ایران در حدود ۳ سال پیش به ایزو پیشنهاد شده بود که در رأی گیری اولیه مورد پذیرش کشورهای عضو کمیته ISO/TC229 قرار گرفته بود. در طول ۳ سال این استاندارد با رهبری ایران توسعه داده شد و کشورها در طول این ۳ سال نظرات مختلفی اعم از فنی، عمومی و ویرایشی در مورد این استاندارد ارائه دادند. این استاندارد تعاریفی را درمورد واژه‌هایی مانند محصول نانو، شرکت نانو، بازار فناوری نانو، تجهیزات نانو و… ارائه می‌دهد که برای شاخص‌های ارزیابی فناوری نانو بسیار کلیدی هستند. این استاندارد در مورد شاخص‌های ارزیابی فناوری نانو در سطح بین المللی است و درواقع با این استاندارد می‌توان اثرات اقتصادی، حجم بازار فناوری نانو، تعداد شرکت‌ها و محصولات را ارزیابی کرد، و به این دلیل برای کشورها بسیار اهمیت داشت و کشورهای پیشرو در نانو توجه زیادی در مورد این استاندارد داشتند. در حدود ۳ ماه پیش این استاندارد برای رای گیری مرحله آخر به کشورهای عضو اصلی کمیته ارسال شد و در روز ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۳ نتیجه رای گیری به صورت رسمی منتشر شد که نتیجه آن پذیرش استاندارد توسط اکثریت آرا بود. فقط ۳ کشور فرانسه، آمریکا و آلمان رأی مخالف داده بودند و همچنین کامنت‌های تخصصی مختلفی از چندین کشور ارسال شده بود. در طی چندین روز اجلاس بحث‌ها و مذاکرات چالشی مختلفی در مورد این استاندارد صورت گرفت تا توافقاتی صورت گیرد و در نهایت با تلاش‌های مسئول پروژه و سایر نمایندگان ایران، استاندارد مورد قبول کشورها قرار گرفت که پس از اعمال نظرات در اوایل سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد.

در این اجلاس، ایران برای ۲ سال دیگر به عضویت در گروه مشاوران رئیس کمیته منصوب شد. همچنین پیشنهاد اولیه‌ای به عنوان Potential NWIP از طرف ایران در مورد استاندارد ویژگی‌های مواد-نانوذرات خاک رس ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد که تا قبل از اجلاس سال آینده این پیشنهاد به صورت رسمی از طرف ایران ارائه شود.

گفتنی است، اجلاس‌های دوره‌‌ای کمیته بین‌‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر ۹ ماه یکبار در یکی از ‏کشورهای عضو برگزار می‌شود. هدف این نشست‌‌ها تعیین سیاست‌ها و برنامه‌‌های کاری این کمیته برای تدوین ‏استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه ‏شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با ‏سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو است‎.