مزایای اجتماعی و اقتصادی فناوری‌ نانو

براساس مطالعات جدید، فناوری‌ نانو می‌تواند در برگیرنده مزایای اقتصادی و اجتماعی مهمی باشد و پاداش‌های مالی چشمگیری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیآورد.

برخی بر این باورند که فناوری‌ نانو، پیش‌ران آتی توسعه اقتصادی جهان است و این پتانسیل را دارد تا صنایعی نظیر فناوری اطلاعات، سلامت و سیستم‌های انرژی را دگرگون سازد. براساس مطالعات جدید، فناوری‌ نانو می‌تواند در برگیرنده مزایای اقتصادی و اجتماعی مهمی باشد و پاداش‌های مالی چشمگیری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد. این حوزه رشد بسیار سریعی را تجربه کرده است. گروه‌های ذینفع این سوال را مطرح می‌کنند که آیا مسیر توسعه‌ی فناوری‌ نانو مسوولانه است؟ براساس این مطالعه، افشای اطلاعات مربوط به فناوری‌ نانو توسط شرکت‌ها پایین بوده و در بعضی مواقع خود شرکت‌ها هم نمی‌دانند که محصول تولیدی آن‌ها حاوی نانومواد است.
گزارش جدید به سفارش مؤسسه مرکز تحقیقات پاسخ‌گویی سرمایه‌گذار (IRRCi) و توسط مؤسسه سرمایه‌گذاری پایدار (۲ Si) در ایالات متحده آمریکا تهیه شده است.
محورهای اصلی این گزارش عبارتند از:
• مسائل کلیدی: این مطالعه با توجه به شرکت‌هایی که از فناوری‌ نانو و نانومواد استفاده می‌کنند، مسائل کلیدی سرمایه‌گذاران را شناسایی کرده است.
• توسعه این حوزه و بازار: این مطالعه به طور خلاصه محصولات و فرایندها، و کلیات توسعه فناوری‌ نانو در۳۰ سال گذشته را در ایالات متحده آمریکا ارائه کرده و حوزه‌های کلیدی خوش‌آتیه را تشریح کرده است. حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، و بازار بالقوه در آینده نزدیک از دیگر بخش‌های این گزارش است.
• محیط‌زیست، سلامت و ایمنی: این گزارش ریسک‌های شناسایی شده‌ مربوط به سلامت و محیط‌زیست، و تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود تحقیقات EH&S را ارائه کرده است.
• مقررات: بخش مربوط به مقررات این مطالعه، سؤالات مربوط به مقررات مناسب را شناسایی کرده و تفاوت‌های مربوط به راهبردهای آمریکا و اروپا را نیز ارائه کرده است.
بر اساس مطالعه جدید، در ۸ سال گذشته، حداقل ۱۶۰۰ محصول مصرفی مبتنی بر فناوری‌ نانو وارد بازار شده است. همچنین تا سال ۲۰۲۰، حدود ۶ میلیون نفر در اقصی‌ نقاط دنیا در حوزه نانومواد فعالیت خواهند کرد.
این گزارش به طور رایگان از طریق نشانی زیر قابل دریافت است.