گام نهایی برای تجاری‌سازی داروی ضدسرطان بافت‌های نرم

دو شرکت دارویی همکاری مشترکی را برای آزمون جهانی یک نانوداروی ضدسرطان بافت‌های نرم آغاز کردند. این آزمون آخرین حلقه از زنجیر تجاری‌سازی این نانودارو است.

فارما انجین (PharmaEngine Inc) یکی از شرکت‌های تولیدکننده دارو در جهان، اخیراً همکاری مشترکی با شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix S.A) آغاز کرده است. این دو قصد دارند نوعی داروی ضدسرطان موسوم به NBTXR3 را روی تومورهای بافت نرم در آسیا و اروپا مورد آزمایش قرار دهند. مقرر شده تا پایان سال ۲۰۱۴ اولین آزمایش روی بیماری در اروپا انجام شود. در راستای تسریع توسعه این نانودارو، شرکت فارما انجین یک میلیون دلار به نانوبیوتیکس پرداخت خواهد کرد.
این دارو در ابتدا با نام PEP503 توسط فارما انجین طراحی شده بود که در آگوست سال ۲۰۱۲، لیسانس آن و حق تجاری‌سازی این دارو در منطقه اروپا و آسیا به شرکت نانوبیوتیکس واگذار شد. نانوبیوتیکس نیز نتایج آزمون‌های اولیه انجام شده روی این دارو را در اواسط سال ۲۰۱۴ اعلام کرد. ۲۰ بیمار در این آزمون شرکت کردند که دوز مشخصی از این دارو به آن‌ها تزریق شد و پس از ۵ هفته تحت رادیودرمانی استاندارد قرار گرفتند. در نهایت این بیماران زیر تیغ جراحی رفتند. نتایج نشان داد که این نانودارو روی تومورها اثرگذار بوده است. نتایج این پژوهش در نشست سالانه انجمن درمان سرطان آمریکا در ژوئن سال ۲۰۱۴ ارائه شد.
گریس یاه از مدیران شرکت فارما انجین می‌گوید: «ما از این که آزمون بالینی جهانی روی این نانودارو با کمک نانوبیوتیکس در حال انجام است، بسیار خوشحالیم. این گام آخر تجاری‌سازی محصول است. نتایجی که تاکنون به‌دست آمده ما را تشویق به ادامه کار در مسیر توسعه این نانودارو کرده است. ما معتقدیم که این همکاری مشترک می‌تواند تجاری‌سازی آن را در منطقه اروپا و آسیا تسریع کند.»
NBTXR3 دارویی است که در آن از نانوذرات اکسید هافنیم استفاده شده‌است که می‌تواند اثربخشی رادیودرمانی را در درمان تومورهای سرطانی بافت نرم افزایش دهد. تومور بافت‌های نرم نوعی سرطان است که منشاء آن بافت‌های نرم بدن است به طوری که در بخش‌هایی نظیر چربی‌، عضله، عصب، سلول‌های خونی یا بخش‌های عمیق پوست دیده می‌شود. بهترین روش درمان آن، جراحی است که رادیودرمانی پیش از جراحی نیز می‌تواند به کوچک‌تر شدن تومور کمک کند. رادیودرمانی بعد از جراحی می‌تواند سلول‌های باقی‌مانده سرطانی را از بین ببرد.