نانوحاملی برای بهبود نوعی بیماری چشم موسوم به AMD

پژوهشگران انگلیسی با استفاده از نانوذرات موفق به تولید نانوحاملی برای بهبود یکی از بیماری‌های خطرناک چشم موسوم به ADM شدند. این بیماری سالانه بینایی بسیاری از افراد کهنسال را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

بیش از ۵ درصد از داروی موجود در قطره‌های چشمی به درون چشم نفوذ کرده و باقی آن توسط اشک چشم شسته می‌شود. ویتالی خوتورینانسکی از دانشگاه ریدینگ موفق به ارائه روشی شده‌است که با استفاده از آن می‌توان قطره‌های چشمی کاراتر تولید کرد. این پژوهشگر نانوذراتی تولید کرده است که به قرنیه متصل شده و مدتی روی آن باقی می‌ماند. داروی موجود در این نانوذرات می‌تواند به آرامی رهاسازی شود و اثربخشی بیشتری داشته باشد.
محققان این پروژه در حال حاضر روی ساخت نانودارویی برای درمان بیماری AMD کار می‌کنند. AMD یا Macular degeneration موجب از دست دادن بینایی در مرکز چشم می‌شود. این بیماری در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. این بیماران در تشخیص چهره و خواندن مشکلات جدی‌ دارند. در این بیماری لکه سیاهی روی چشم تشکیل شده که مانع دید کامل می‌شود-مترجم. در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر در انگلستان با این بیماری دست به‌گریبان هستند.
هیچ راه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای فعلی به‌صورت قطره چشم هستند. خوتورینانسکی می‌گوید: «درمان اختلالات بینایی کاری چالش برانگیز است. قرنیه چشم ما لایه محافظی دارد که چشم را از گزند میکروب‌ها مصون می‌دارد. این لایه می‌تواند به‌عنوان سدی در برابر دارو عمل کند. طی سال‌های اخیر، از نانوحامل‌ها برای حل این مشکل استفاده کرده‌اند. هرچند مکانیسم عملکرد این نانوحامل‌ها چندان شفاف نیست. ما در این پروژه موفق به ارائه راهبردی برای ساخت نانوحاملی شدیم که می‌تواند اثربخشی دارو را روی بیماری‌هایی نظیر AMD افزایش ‌دهد.»
در این پروژه محققان عملکرد قرنیه در مقابل ورود مولکول‌های کوچک و بزرگ را مورد بررسی قرار دادند و همچنین نشان دادند که درصورت آسیب دیدن چشم، این دارو می‌تواند وارد بدن شود.
این گروه تحقیقاتی نانوذرات ۲۱ تا ۶۹ نانومتری را برای ساخت نانوحامل مورد استفاده قرار دادند و اثربخشی آن‌ها را از نقطه نظر نفوذ در قرنیه آزمودند. نتایج این پژوهش نشان داد که چشم دارای سد مقاومتی بسیار قدرتمندی در برابر بیماری‌ها است.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان “On the Barrier Properties of the Cornea: A Microscopy Study of the Penetration of Fluorescently Labeled Nanoparticles, Polymers, and Sodium Fluorescein” در نشریه Molecular Pharmaceutics منتشر کردند.