نانوژلی مؤثر روی سلول‌های سرطان کبد

محققان با استفاده از نانوژل طبیعی استخراج شده از یک گیاه، موفق به تولید دارویی برای درمان سرطان کبد شدند. نتایج آزمایش‌های اولیه روی موش‌ها، رضایت‌بخش بوده است.

پژوهشگران سنگاپوری و کره‌ای نشان دادند که نانوژل طبیعی موسوم به تریپتولید که با فولات پوشش داده شده می‌تواند برای درمان نوعی سرطان کبد موسوم به HCC مورد استفاده قرار گیرد. این نانوژل درصورتی که پوشش آن برداشته شود می‌تواند به سلول‌های سرطانی حمله‌ور شود.
HCC دومین سرطان کشنده در جهان است که هر سال بیماران زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. درمان این بیماری با روش‌‌های شیمی‌درمانی رایج نظیر داروی دوسکوروبیسین بسیار دشوار است. داروهای شیمی‌درمانی دیگر نظیر اپیروبیسین و سیپلایتن نیز روی این بیماری چندان مؤثر نیست. تنها رهاسازی دارو با سورافنیب تا حدی روی این بیماری اثربخش است که این روش نیز بسیار گرانقیمت است.
این گروه تحقیقاتی به رهبری تاگوان هیون از دانشگاه ملی سئول معتقدند که «هزاران ترکیب مختلف را برای مبارزه با بیماری سرطان کبد مورد بررسی قرار داده‌اند و در نهایت تریپتولید را به‌عنوان ماده موثر برگزیده‌اند. این نانوژل که به‌صورت طبیعی در یک گیاه استخراج می‌شود به شدت روی سرطان کبد HCC اثربخش است.» مشکلی که وجود دارد این است که این ترکیب درصورت نداشتن پوشش، روی سلول سرطانی اثربخش نبوده و بسیار سمی است. این گروه تحقیقاتی با اعمال پوشش فولات روی این ترکیب، بر این مشکل فائق آمدند.
این پژوهشگران، فولات را با یک پلیمر در هم آمیخته و ترکیبی حساس به pH ایجاد کردند. این نانوساختار که به‌صورت هسته‌ای/پوسته‌ای است، روی سطح تریپتولید قرار داده شد.
آزمایش‌های انجام شده روی موش نشان می‌دهد که می‌توان تومور سرطانی را در موش مهار کرد. وجود پوشش روی این ساختار موجب محافظت از آن می‌شود. به محض وارد شدن دارو به درون سلول‌های سرطانی، به دلیل اسیدی بودن محیط، پوشش از بین رفته و دارو آزاد می‌شود.
این گروه تحقیقاتی امیدوارند که آزمایش‌های بالینی روی این نانوژل حساس به pH انجام شود. این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه ACS Nano منتشر کردند.