راه‌اندازی اولین خط تولید نیترید بور در جهان

انجمن ملی تحقیقات کانادا (NRC) اولین کارخانه تولید انبوه نانولوله‌های نیترید بور را راه‌اندازی کرد. این خط تولید امکان تولید ۲۰ گرم نانولوله در ساعت را داراست.

انجمن ملی تحقیقات کانادا (NRC) پس از راه‌اندازی اولین خط تولید نانولوله‌های نیترید بور در جهان، اقدام به بررسی کاربردهای این ماده در حوزه‌های مختلف کرده است. این انجمن به دنبال استفاده از نانولوله‌های نیترید بور در مواد پیشرفته به منظور استفاده در حوزه‌های دفاعی و ایمنی است. برای مثال از این نانولوله‌ها می‌توان برای ساخت سرامیک‌های سبک و زره‌های شفاف استفاده کرد. نانولوله‌های نیترید بور دارای خواص ساختاری، نوری و الکترونیکی ویژه‌ای هستند. با ادغام این ماده در ترکیبات مختلف می‌توان عملکرد آن‌ها را افزایش داد.
با راه‌اندازی این کارخانه، کانادا صاحب بزرگترین خط تولید نانولوله نیترید بور در جهان می‌شود به طوری که نرخ تولید آن ۱۰۰ برابر بیشتر از فناوری‌های دیگر در این حوزه است. پیش از این کاربرد صنعتی نانولوله‌های نیترید بور به دلیل تولید اندک این محصول بسیار محدود بود که انتظار می‌رود این روند، رشد سریعی را تجربه کند.
نانولوله‌های نیترید بور ساختاری شبیه به نانولوله‌های کربنی دارند بنابراین خواص مکانیکی و گرمایی مشابه همتایان کربنی خود دارند. همچنین باید خواص نوری، پایداری شیمیایی و گرمایی بالا، عایق الکتریکی بودن، امکان تولید جریان الکتریکی در اثر اعمال فشار و شفافیت در مقابل پرتوهای مادون قرمز را نیز به قابلیت‌های این ماده افزود.
از کاربردهای دیگر نانولوله‌های نیترید بور می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: تولید سرامیک‌ها و مواد شفاف برای صنعت هوافضا، تولید کامپوزیت‌های پلیمری و فلزی برای صنعت خودروسازی، تولید حسگر برای بخش خودروسازی و هوافضا، تولید مواد دارویی برای درمان سرطان.
محققان این پروژه از تجیهزات شرکت تکنا پلاسما در این پروژه استفاده کردند. این شرکت یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه طراحی و ساخت سیستم‌های پلاسما برای تولید نانوذرات است.