افزایش ظرفیت خط تولید ورق‌های نانولوله کربنی

تورتک نانوفایبرز اعلام کرد که ظرفیت خط تولید ورق‌های نانولوله‌ کربنی خود را افزایش داده است. این نانوورق‌ها کاربردهای متعددی در صنعت دارد.

تورتک نانوفایبرز (Tortech Nanofibres) یکی از شرکت‌های تابع شرکت پلاسان (Plasan)، اعلام کرد که ظرفیت خط تولید ورق‌های نانولوله‌های کربنی خود را افزایش داده است. این شرکت با اتمام فاز پایانی توسعه این خط تولید طی چند ماه آینده، ظرفیت خط تولید خود را سه برابر افزایش خواهد داد.
نکته کلیدی در تولید انبوه نانولوله‌های کربنی آن است که بتوان فرآیندی مناسب برای این کار طراحی کرد. با داشتن این فرآیند می‌توان محصولی منحصر به فرد با قیمت رقابت‌پذیر تولید و به بازار عرضه کرد.
مشتریان تورتک از ورق‌های نانولوله کربنی برای بهبود کیفیت محصولات خود استفاده می‌کنند. این نانوورق‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر فشارهای مکانیکی بوده این درحالی است که هدایت الکتریکی آنها تحت فشار تغییری نمی‌کند.
تقاضا برای استفاده از ورق‌های نانولوله کربنی برای ساخت محافظ EMI رو به افزایش است. تورتک نشان داد این مواد در محدود فرکانسی ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ مگاهرتز می‌توانند درجه تضعیف ۹۰ دسیبل داشته باشند که رقمی قابل مقایسه با آلومینیوم است. این نانوورق‌ها بسیار سبک بوده و قدرت پخش گرمای بالایی دارند.
یکی دیگر از کاربردهای ورق‌های نانولوله کربنی آن است که می‌توان از آنها برای تقلیل گرمای ایجاد شده توسط پرتوهای مادون قرمز استفاده کرد. در صورتی که دمای ۴۵۰ درجه در یک سوی این نانوورق‌ با ضخامت ۵۰ میکرون اعمال شود، در سوی دیگر آن اثری از گرما نخواهد بود، ورقی که وزن آن در حدود ۱۰ گرم بر متر مربع است. از چنین ویژگی‌هایی می‌توان برای ساخت قطعات خودرو یا هواپیما استفاده کرد.
زمانی که از این نانوورق در ساخت کامپوزیت استفاده شود می‌تواند استحکام و سختی آن را افزایش دهد. کامپوزیت حاوی ورق نانولوله کربنی می‌تواند استحکامی دو برابر نسبت به حالت عادی داشته باشد. خواص ماده‌ای که تورتک ساخته می‌تواند موجب بهبود محصولات موجود در بازار شود.
تورتک با همکاری پلاسان و شرکت کیو-فلو (Q-Flo) اقدام به طراحی و ساخت این نانوورق‌ها کرده است.