رونمایی از نانوسکوپی با قابلیت تصویربرداری سه بعدی

شرکت نانوترونیک ایمیجینگ میکروسکوپ جدیدی را رونمایی کرده که قادر است با سرعت بالا و هزینه کم از نمونه‌ها در مقیاس نانومتری تصویر تهیه کند. این دستگاه برای کارخانه‌های تولیدی که نیاز به کنترل محصولات خود در حجم بالا دارند بسیار مفید است.

شرکت نانوترونیک ایمیجینگ (Nanotronics Imaging) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تصویربرداری نانومقیاس است. این شرکت اخیرا میکروسکوپ جدیدی موسوم به nSPEC@3D را در کنفرانس ACS 2014 رونمایی کرده است. در این میکروسکوپ از لنزهای نوری با کیفیت بالا، سخت‌افزار چاپ سه بعدی، هوش مصنوعی و الگوریتم تشخیص الگویی پیشرفته استفاده شده که در نهایت ابزاری برای تصویربرداری سه بعدی نانومقیاس بدست آمده است. با استفاده از این میکروسکوپ می‌توان آنالیز کمی و دسته‌بندی ساختاری مواد را تنها با یک کلیک انجام داد.
ماتیو پوتمان مدیرعامل شرکت نانوترونیک می‌گوید: ” ابزاری که ما ساخته‌ایم برای صنایع مختلف نظیر مهندسی مواد، صنعت نیمه‌هادی و داروسازی می‌تواند مفید باشد. با این میکروسکوپ امکان دستکاری سریع و دقیق مواد بوجود می‌آید.”
در ابتدا nSPEC@3D برای حل مشکل تصویربرداری صنایع از محصولات خود، طراحی و ساخته شد. برخی تولیدکنندگان نیاز دارند که از محصولات خود که با حجم بالا تولید می‌شود تصویربرداری کرده و تکرارپذیریی فرآیند تولید را کنترل کنند. برای این کار نیاز به یک دستگاه تصویربرداری سه بعدی است.
nSPEC@3D مجهز به سخت‌افزار بسیار پیشرفته و سیستم تحلیل زنده (real time) بوده که این به کاربر امکان می‌دهد تا بتواند تصاویر دقیقی در مقیاس نانو تهیه کند.
شرکت فلوپلیمرز (Flow Polymers) یکی از تولیدکنندگان مواد شیمیایی بوده که مواد یکنواخت کننده برای خودروها، سیم، کابل و تایرها تولید می‌کند. این شرکت اخیرا از میکروسکوپ nSPEC@3Dبرای کنترل محصولات خود استفاده کرده است.
مایکل ایوانی مدیرعامل شرکت فلوپلیمرز می‌گوید:” شرکت ما سه دهه است که ترکیبات افزودنی برای ساخت لاستیک‌ تولید می‌کند. ما از این میکروسکوپ جدید استفاده کرده‌ و از نتایج بدست آمده از آن شگفت‌زده شدیم. با این میکروسکوپ می‌توان عملکرد محصولات را بهبود داد.”
شرکت نانوترونیک با ارائه راهکاری خلاقانه، موفق به ساخت میکروسکوپی دقیق، کارا، سریع و مقرون به صرفه شده است. این ابزار به کاربر اجازه می‌دهد تا در مقیاس نانو محصول را ارزیابی کرده و با هزینه‌ای بسیار کم اطلاعات ارزشمندی درباره محصولات به کاربر بدهد.