همکاری مشترک برای ساخت LED حاوی نقاط‌کوانتومی عاری از کادمیم

شرکت انگلیسی نانوکو، تولید کننده نقاط کوانتومی عاری از کادمیم، تفاهم‌نامه مشترکی با شرکت اوسرام، که تولید کننده LED است، منعقد کرده است. هدف از این همکاری مشترک، استفاده از نقاط کوانتومی عاری از کادمیم در ساخت LED است.

گروه نانوکو (Nanoco Group plc) یکی از تولیدکنندگان پیشرو در جهان در حوزه نقاط کوانتومی عاری از کادمیم است. این گروه صنعتی اخیرا تفاهم‌نامه‌ مشترکی با شرکت اوسرام (Osram) منعقد کرده است. اوسرام یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه روشنایی است که با استفاده از نقاط کوانتومی عاری از کادمیم نانوکو، اقدام به ساخت محصولات روشنایی می‌کند.
نقاط کوانتومی فرصت‌های زیادی در حوزه ساخت LED ایجاد می‌کند. LEDها عملکرد و رنگ ایده‌آلی تولید نمی‌کنند اما اگر نقاط کوانتومی بتواند کارایی LEDها را بهبود دهند استفاده از این ادوات مقرون به صرفه‌تر خواهد شد. تا کنون استفاده از نقاط کوانتومی در LEDها با محدودیت‌هایی روبرو بوده است دلیل این امر وجود عنصر کادمیم در نقاط کوانتومی است که فلز سنگین و سمی بوده که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده از آنها وجود دارد. نانوکو موفق شده است فناوری جدیدی برای تولید نقاط کوانتومی عاری از کادمیم ارائه کند.
مایکل ادلمن مدیرعامل نانوکو می‌گوید: ” ما از این که تفاهم‌نامه‌ای با شرکت اوسرام امضاء کرده‌ایم خوشحالیم. ما معتقدیم که فناوری نقاط کوانتومی نانوکو پتانسیل‌های بالایی در حوزه ساخت LED دارد. ما از زمانی که اولین تفاهم‌نامه را امضاء کردیم به دنبال این هدف بودیم که LEDهای جدیدی با نقاط کوانتومی عاری از کادمیم تولید کنیم که کارایی بالایی داشته باشند.”
نانوکو و اوسرام از سال ۲۰۱۱ با یکدیگر همکاری خود را آغاز کرده‌اند. این دو برای تولید LEDهای کاراتر با استفاده از نقاط کوانتومی عاری از کادمیم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند به طوری که روش تولید LED بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. براساس این تفاهم‌نامه اخیر که به مدت ۱۲ ماه همکاری این دو شرکت را تمدید می‌کند، فرآیند بهینه سازی LED ادامه می‌یابد.
نانوکو پیش از این قرارداد همکاری دیگری برای تولید و بازاریابی با شرکت دوکمیکال (Dow Chemical) داشته است.
نانوکو در سال ۲۰۰۱ در شهر منچستر تاسیس شده و چند شعبه در آمریکا و شهرهای دیگر انگلستان راه‌اندازی کرده است. ادارات کسب و کار متعددی نیز این شرکت در ژاپن، کره جنوبی و تایوان دارد. این شرکت با ثبت پتنت‌های مربوط به فناوری‌های خود، حق استفاده از آنها را برای خود محفوظ نگه‌داشته است.