نانوابزاری برای شناسایی عفونت ریه از طریق بازدم

پژوهشگران با استفاده از نانوحسگر نوری، موفق به ساخت ابزاری شدند که قادر به شناسایی عفونت ریه از طریق بازدم بیمار است.

تصور کنید دستگاه یک‌بار مصرف تنفسی وجود دارد که فرد می‌تواند در آن دمیده و سپس با اتصال آن به تلفن‌های هوشمند وجود عفونت ریوی یا وجود الکل در خون را تشخیص دهد.
در حال حاضر عفونت ریه یکی از بیماری‌های بسیار جدی است که باید برای آن راهکار درمانی ارائه کرد. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از حمایت مالی ۱٫۳ میلیون دلاری بنیاد ملی علم موفق به ساخت نانوابزاری شده‌اند که می‌تواند عفونت‌های ریوی را کنترل کند. این دستگاه قابلیت تولید انبوه را داراست.
رجینا راگان و فیلیپو کاپولینا نانوحسگر نوری ساختند که می‌تواند مقدار بسیار کم عفونت در بازدم را شناسایی کند. این ابزار فعلا در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده اما امید زیادی برای تجاری‌سازی آن وجود دارد. این نانوابزار علاوه براین که می‌تواند در بخش تشخیص طبی مورد استفاده قرار گیرد امکان به کارگیری برای رصد شرایط محیطی را داراست. برای مثال می‌توان مواد شیمیایی موجود در اتمسفر را با استفاده از این ابزار شناسایی کرد.
استفاده از فناوری نانو برای تعیین مقادیر بسیار کم از نمونه‌ها و مواد انجام می‌شود. از آنجایی که برای ساخت نانوابزارها باید از قطعات بسیار کوچک استفاده کرد بنابراین تولید این دستگاه‌ها بسیار چالش برانگیز است.
راگان می‌گوید:” ما با استفاده از حمایت مالی بنیاد ملی علم به دنبال حل مشکل بخش تشخیصی و صنعت بودیم. هدف اصلی ما ساخت ابزاری بود که بتوان آن را به تولید انبوه رساند. این حمایت مالی نشان می‌دهد که گروه تحقیقاتی ما هم در بخش علم‌نانو و هم در بخش تولید تجهیزات پیشرفته از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.”