حضور شرکت های نانویی در نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب

ستاد توسعه فناوری نانو با هدف معرفی محصولات نانویی مرتبط با صنعت آب و فاضلاب در دهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران حضور پیدا کرده است.

ستاد توسعه فناوری نانو با هدف معرفی محصولات نانویی مرتبط با صنعت آب و فاضلاب و تعامل هرچه بیشتر با صنعتگران و فعالان این حوزه در دهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران که از ۲۶ تا ۲۹ آبان ماه که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، حضور پیدا کرده است.

شرکت پیام‌آوران فناوری فردانگر(PNF) که یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تصفیه آب است، دستگاه نانوکویتاسیون که توسط محققان این شرکت طراحی و ساخته شده را در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار داده است. این دستگاه با استفاده از فناوری نانو کار می‌کند. شرکت پیام‌آوران فناوری فردانگر(PNF) موفق به کسب تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو برای این دستگاه نیز شده است.

این دستگاه بدون اضافه کردن هرگونه ماده افزودنی به آب، فلزات سنگین مانند جیوه و آرسنیک را از آب جدا  و تصفیه می‌نماید. فناوری استفاده شده در این محصول با استفاده از فشار بسیار بالا و همچنین بکارگیری نازل با طراحی ویژه نانوحفرات در داخل سیال ایجاد می‌گردد (نانوکویتاسیون)، این فرآیند یک شبیه‌سازی از فناوری التراسونیک است.

 نانوحفرات ایجاد شده در سیال به عنوان عامل توزیع‌کننده نانوذرات استفاده می‌گردد. با در اختیار داشتن این فناوری می‌توان
نانوکلوئید و نانوامولسیون‌های گوناگون در مقیاس انبوه و صنعتی تولید نمود با این فناوری می‌توان یک نانوامولسیون از دو مایع غیرقابل حل (برای مثال نفت-آب یا روغن-آب) در یکدیگر تولید نمود.

گفتنی است این سیستم به صورت پایلوت در آبفای اردبیل در حال استفاده است که نتایج مثبتی داشته است.

شرکت آب‌رویش‌رسوب‌مهسار دومین شرکت نانویی حاضر در این نمایشگاه است که دستگاه تصفیه پساب‌های صنعتی و آب‌های آلوده به روش نانو غشایی را ارائه کرده است.

این شرکت در زمینه طراحی و اجرای انواع دستگاه‌های تصفیه با سه نوع خروجی آب مورد استفاده در کشاورزی، ‌صنعت و شرب به صورت واحدهای تصفیه آب فعالیت دارد. همچنین انواع  نانوغشاهای نانوفیلتراسیون (NF- UF- RO‌)  را در این نمایشگاه عرضه کرده است.

گفتنی است در دهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران، ۲۷۶ شرکت داخلی و همچنین ۲۵ شرکت خارجی از ۱۶ کشور جهان ازجمله چین، اتریش، آلمان، ژاپن، بلژیک، آمریکا و استرالیا حضور دارند. این نمایشگاه به صورت سالانه برگزار می‌شود.