از بین بردن سلول‌های سرطانی با نانوذرات پوشش‌دار

محققان با استفاده از نوعی نانوذرات پوشش‌دار و اسید آمینولوولنیک که یک داروی حساس به نور است، موفق به ارائه روشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در نواحی عمیق بدن شدند.

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست به رهبری گانگ هان با ترکیب نوع جدیدی از نانوذرات با یک روش درمانی مبتنی بر نور موفق به ارائه روشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی شدند. در این روش کمترین آسیب به بافت‌ها و سلول‌های سالم اطراف وارد شده و از این نظر نسبت به روش شیمی‌درمانی اثرات جانبی کمتری دارد. این راهبرد درمانی جدید می‌تواند مسیر استفاده از نور برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در نواحی عمیق را هموارتر کند.
هان می‌گوید: «ما از پتانسیل‌های درمانی این روش بسیار شگفت‌زده شدیم. در این روش نانوذرات نشر دهنده نور قرمز با یک داروی فتودینامیکی مورد تأیید سازمان غذا و دارو، ترکیب شده و در نهایت سیستمی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در نواحی عمیق بدن بدست آمده است. در این روش از نور مادون قرمز نزدیک ۹۸۰ نانومتری با قدرت نفوذ به نواحی عمیق استفاده شده است.»
در روش‌های درمانی، نظیر داروهای فتودینامیکی، از یک داروی غیرسمی حساس به نور استفاده می‌شود که توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شوند. لیزر قرمز می‌تواند به بخش‌های سطحی بدن نفوذ کند، پرتوهای این لیزر با داروی حساس به نور برهمکنش داده و گونه‌ای بسیار فعال از اکسیژن (به نام اکسیژن یگانه) را تولید می‌کند. این اکسیژن‌ها می‌توانند سلول‌های سرطانی را بدون آسیبی به سلول‌های اطراف از بین ببرند.
محدودیت این روش آن است که نور تنها روی بخش‌های سطحی بدن اثر می‌گذارد؛ بنابراین سلول‌های سرطانی زیرپوستی با این روش قابل درمان هستند. برای رسیدن به بخش‌های عمیق‌تر باید بهبودهایی در این روش داده شود.
در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در نشریه ACS Nano منتشر کردند نشان دادند که استفاده از نوعی نانوذرات می‌تواند این مشکل را حل کند. این نانوذرات که نانوذرات مبدل (UCNPs) نام دارند می‌توانند پرتوهای مادون قرمز نزدیک که توان نفوذ بالایی در بدن دارند را به نور قرمز تبدیل کنند؛ نور قرمزی که موجب فعال شدن داروی ضد سرطان می‌شود.
برای این که نشر نور قرمز در این نانوذرات بهبود یابد، محققان سطح نانوذرات را با یک لایه از جنس فلورید کلسیم پوشش دادند و با مقداری از عنصر یترییوم آن را تقویت کردند.
این نانوذرات با اسید آمینولوولنیک که یک داروی حساس به نور و مورد تأیید FDA است ترکیب شده و شرایط را برای درمان سرطان در نقاط عمیق بدن فراهم می‌کند.