ساخت دستگاه MRI مجهز به سیستم نانواسکنر

شرکت سوئدی مدیسون با همکاری چند شرکت دیگر، موفق به ساخت دستگاه MRI با قدرت مغناطیسی بالا و بی‌نیاز از سیستم خنک‌کننده هلیم مایع شده است. این دستگاه مجهز به سیستم نانواسکن است که از بافت‌های زنده با قدرت تفکیک بالا تصویربرداری می‌کند.

شرکت مدیسو (Mediso) دستگاه MRI جدید خود را با قدرت مغناطیسی ۳ و ۷ تسلا رونمایی کرد. این دستگاه که از فناوری بی‌نیاز از سرمایش بهره‌مند است، مجهز به سیستم اسکن نانومقیاس است.
مدیسو از سال ۲۰۱۲ چندین دستگاه MRI مختلف را با موفقیت نصب و راه‌اندازی کرده است. اما این ابزار جدید از سیستم ابررسانایی بالایی برخوردار و مجهز به میدان مغناطیسی بسیار قدرتمند است.
ایستوان باگامری از بنیان‌گذاران شرکت مدیسو می‌‌گوید: «راز ادغام سیستم‌های ۳ و ۷ تسلایی در این دستگاه جدید به قابلیت نانواسکن آن مربوط می‌شود. برای ساخت این دستگاه چالش‌های متعددی وجود داشت که با کمک شرکت‌های متعددی که در حوزه فناوری مغناطیس ابررسانایی و ساخت سیستم‌های MRI تجربه داشتند، این چالش‌ها رفع شد.»
اخیراً مدیسو تفاهم‌نامه همکاری با شرکت سوپرکانداکتینگ سیستم امضاء کرده است. این شرکت یکی از تولیدکنندگان مغناطیس‌های MRI عاری از خنک‌کننده اثرمیدان است. هدف از این تفاهم نامه، ساخت مغناطیس‌های ۳ و ۷ تسلایی بوده است. شاهین پوررحیمی مدیرعامل و مؤسس شرکت سوپرکانداکتینگ سیستم می‌گوید: «فناوری مغناطیس ابرسانای عاری از خنک کننده که به صورت پتنتی آن را به ثبت رسانده‌ایم، امکان تولید مغناطیس‌های سبک، و قابل حمل را فراهم کرده که با این کار نیاز به استفاده از هلیم مایع برای خنک کردن ازبین می‌رود.»
به منظور ترکیب این مغناطیس جدید با سیستم نانواسکن شرکت مدیسو، توافق‌نامه راهبردی میان دو شرکت مدیسو و RS2D به امضاء رسید. رمی شیمپف مدیرعامل و بنیان‌گذار RS2Dمی‌گوید: «مغناطیس ۳ تسلا از رایج‌ترین مغناطیس‌های مورد استفاده در کلینیک‌ها است. با این مغناطیس می‌توان میدان‌های بالا و پایینی را در MRI ایجاد کرد. با این مغناطیس می‌توان تصویربرداری‌ با کنتراست بالا و قدرت تفکیک بالا از نقاط مختلف بدن نظیر مغز و سلول‌های سرطانی انجام داد. این دستگاه می‌تواند به سیستم ۷ تسلا ارتقاء یابد تا نیازهای بخش تحقیقات رفع گردد.»
دستگاه MRI نانواسکن شرکت مدیسو قابلیت تصویربرداری از محیط زنده بدن را داراست. این دستگاه توسط شرکت مدیسو طراحی، تولید و توزیع می‌شود.