ساخت نانوابزار زیستی با امکان تشخیص سرطان

یک تیم تحقیقات بین المللی با استفاده از خودآرایی دی‌ان‌ای و ترکیبات زیستی نظیر پروتئین و پپتید موفق به ساخت نانوابزاری شدند که هم قادر به تشخیص سرطان بوده و هم اثربخشی روش درمانی را روی بیمار نشان می‌دهد.

یک تیم تحقیقات بین المللی از کشورهای انگلستان، ایتالیا، آرژانتین و آمریکا موفق به ساخت نانوابزاری شدند که می‌تواند در تشخیص سرطان بسیار مفید باشد. در این نانوابزار از رشته‌های خودآرای دی‌ان‌ای و نانوساختارهای پروتئینی استفاده شده است. این ابزار اطلاعات مفیدی درباره پاسخ بافت‌ها به روش‌های درمانی مختلف را ارائه می‌کنند. در این نانوابزار عواملی قرار داده شده که شرایط بیماری را به پزشک گزارش می‌کند. در این پروژه چهار ساله، محققانی از دانشگاه رم، دانشگاه لینکولن، بیمارستان اودین (ایتالیا)، دانشگاه تمپل و دانشگاه بوینس آیرس شرکت داشتند که با حمایت مالی ۴۴۱۰۰۰ یورویی اقدام به ساخت این نانوابزار کردند.
فراری از محققان این پروژه می‌گوید: «زمانی که بیماری سرطان تشخیص داده شود، گام بعدی استفاده از روش‌های درمانی مختلف است. اما اثربخشی و پاسخ بدن به هر یک از این روش‌ها متفاوت بوده و برای محققان بسیار مهم است. این نانوابزار جدید هم می‌تواند در تشخیص بیماری و هم در ثبت و ضبظ اثربخشی روش درمانی مفید باشد.»
فراری در ادامه می‌افزاید: «نانوابزار هیبریدی ما ساختاری است که از دی‌ان‌ای و پروتئین تشکیل شده است. چیدمان مولکولی در این نانوابزار به گونه‌ای است که می‌تواند عمل خاصی را انجام دهد. این نانوابزار شبیه به اوریگامی دی‌ان‌ای است. با اوریگامی می‌توان اشکال مختلفی از ساختار دو بعدی و سه بعدی دی‌ان‌ای را خلق کرد اما در این پروژه، این ساختار به گونه‌ای طراحی شده است که قادر به انجام کار از پیش تعیین شده‌ای باشد.»
این گروه تحقیقاتی با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی با قدرت تفکیک بالا موفق به تصویربرداری از این نانوابزار شدند.
سینگ از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «هر نانوابزاری می‌تواند با یک پیمایشگر مولکولی نظیر آنتی‌بادی، پپتید یا پروتئین ادغام شود تا در نهایت وجود یک بیماری ویژه را شناسایی کند. این جفت‌ ساختارها می‌تواند وارد بافت شده و به یک گروه از سلول‌ها متصل شود و در نهایت با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس مشاهده شوند. با این کار می‌توان فهمید که آیا بیماری وجود دارد یا خیر؟ آیا بیماری گسترش یافته است یا خیر؟»