نانوذرات عامل‌دار برای شناسایی رسوبات خطرناک عروقی

شرکت نانوهیبریدز (NanoHybrids) حمایت مالی برای ساخت عوامل کنتراست دهنده پلاکت‌های خطرناک خون بدست آورده است. برای ساخت این عوامل کنتراست دهنده از نانوذرات طلا استفاده می‌شود.

شرکت نانوهیبریدز (NanoHybrids) یک شرکت فعال در حوزه نانوزیست‌فناوری است. این شرکت اخیراً حمایت مالی تحقیقاتی نوآورانه کسب و کار کوچک (SBIR) را برای تولید عامل کنتراست دهنده زیست‌سازگار دریافت کرده است. این عامل کنتراست دهنده برای شناسایی پلاکت‌های عروقی خطرناک استفاده می‌شود.
اهمیت شناسایی پلاکت‌های عروقی در این است که این پلاکت‌ها عامل اصلی مسدود شدن شریان‌های حیاتی در بدن هستند به طوری که ۷۰ درصد از مرگ و میر حاصل از گرفتگی عروق به دلیل رسوب این پلاکت‌ها است. پلاکت‌های در معرض آسیب‌دیدگی دارای ویژگی‌هایی هستند که با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تصویربرداری از این پلاکت‌ها وجود دارد اما همه آن‌ها در شناسایی و تصویربرداری از فعالیت ماکروفاژی محدودیت دارند؛ این فعالیت‌ها از ویژگی‌های بسیار مهم پلاکت‌ها هستند.
شرکت نانوهیبریدز در حال ساخت عامل کنتراست دهنده‌ای است که می‌تواند ماکروفاژها را در پلاکت‌های آسیب دیده شناسایی کند. با این کار می‌توان بیماری‌های عروقی را ساده‌تر و ارزان‌تر شناسایی کرد.
این عامل کنتراست دهنده برای استفاده در سیستم تصویربرداری IVUS ساخته می‌شود. IVUS یک روش تصویربرداری کارا، قابل حمل و ایمن است که در صورت استفاده از عوامل کنتراست دهنده در آن می‌توان بدون نیاز به استفاده از مراحل متعدد، اطلاعات تشخیصی زیادی از بدن بیمار بدست آورد.
جاستین هاریس از محققان این پروژه می‌گوید: «تیم نانوهیبرید از این که موفق به دریافت چنین حمایت مالی شده‌ بسیار خرسند است. این حمایت می‌تواند ما را یک گام دیگر به سمت تجاری‌سازی این فناوری جلو ببرد. هدف ما این است که بتوانیم اثرات تشخیصی این عامل کنتراست دهنده را برای شناسایی پلاکت‌های آسیب دیده استفاده کنیم. با این کار می‌توان خطر حمله قلبی را کاهش داد.»
شرکت نانوهیبریدز در حال حاضر، روی نانوذرات طلا به عنوان ماده اولیه ساخت عوامل کنتراست کننده کار می‌کند. این نانوذرات به گونه‌ای عامل‌دار شده‌اند که می‌توانند به سلول‌های بیمار به صورت اختصاصی متصل شوند و امکان تصویربرداری از آن‌ها را فراهم کنند.