اولین نانوداروی خوراکی گیاهی وارد داروخانه‌های کشور شد

اولین نانوداروی خوراکی گیاهی ساخت داخل با عنوان سیناکورکومین، پس از اخذ مجوز از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، از طریق شرکت‌های پخش دارویی در داروخانه‌های سطح کشور درحال توزیع است.

دکتر مهناز قمی، تولیدکننده این دارو و مدیرعامل شرکت اکسیر نانوسینا، در این باره گفت: «نانوداروی خوراکی سیناکورکومین دارای ماده مؤثره کورکومین است که از زردچوبه استخراج می‌شود و خواص بسیار مفیدی ازجمله جلوگیری از تکثیر سلول‌های بدخیم در بدن، خواص آنتی اکسیدانی و کاهش التهابات در مفاصل و همچنین اثر محافظتی آن روی کبد در مواردی نظیر کبد چرب دارد.»
زردچوبه در طب قدیم و جدید بسیار مورد استفاده است و به عنوان ماده خوراکی افزودنی در تهیه انواع غذاها استفاده می‌شود. کرکومین موجود در زردچوبه به‌صورت عادی جذب بسیار پایینی از طریق دستگاه گوارش دارد، ولی با استفاده از فناوری نانو و محصور‌سازی این ماده در نانومیسل‌ها جذب آن از دستگاه گوارش افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
این دارو به صورت کپسول ژلاتینی نرم در بسته‌های ۵۰ عددی بدون نسخه در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و طبق توصیه شرکت سازنده، میزان مصرف آن به صورت یک عدد کپسول ژلاتینی در روز برای افراد بالغ مناسب است. در آزمایشات انجام شده، اثرات سمی خاصی در استفاده از این دارو گزارش نشده است.
تولید این دارو حاصل همکاری شرکت دانش بنیان اکسیرنانو سینا با شرکت داروسازی مینو است.