نانوذرات زیستی برای تولید واکسن ضد مالاریا

محققان با استفاده از نانوذرات پروتئینی موفق به ساخت فرمول جدیدی برای تولید واکسن ضد مالاریا شدند. اثربخشی این فرمول جدید بسیار بیشتر از داروهای پیشین است.

پژوهشگران دانشگاه کانکتیکات با استفاده از خودآرایی موفق به تولید نانوذراتی شدند که می‌تواند برای مقابله با بیماری مالاریا استفاده شود. چند سالی است که دانشمندان در حال کار روی ساخت واکسنی برای بیماری مالاریا هستند؛ بیماری که از نوعی پشه منتقل می‌شود. این انگل می‌تواند خود را در کبد یا درون سلول‌های قرمز خون پنهان کند و بدون شناخته شدن توسط سیستم ایمنی بدن، فرد را آلوده کند.
پیتر بوخارد و همکارانش موفق به ساخت نانوذرات پروتئینی شدند که می‌تواند برای مقابله با این بیماری استفاده شود. این پروتئین سیستم‌ ایمنی بدن را برای مقابله با انگل‌هایی نظیر مالاریا تحریک می‌کند. این پروتئین پس از وارد شدن انگل به بدن و پیش از آن که فرصت پنهان شدن پیدا کند، به مقابله با آن می‌پردازد.
کلید موفقیت این نانوذرات در شکل متقارن چندوجهی آن‌هاست که شباهت زیادی به توپ فوتبال دارد. این نانوذره می‌تواند ۶۰ نسخه از پروتئین انگل را با خود حمل کند. با وارد شدن این پروتئین‌ها به بدن، سیستم ایمنی فعال شده و آنتی‌بادی مناسب برای از بین بردن آن را تولید می‌کند. این آنتی‌بادی درون بدن باقی مانده و در صورت وجود انگل با آن مقابله خواهد کرد.
آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان داد که درصد موفقیت این نانوذرات بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است که تا ۱۵ ماه حالت بازدارندگی در برابر حمله انگل در بدن ایجاد می‌کند. نرخ موفقیت این نانوذرات به شکل قابل توجهی بیشتر از موفق‌ترین دارویی است که تا کنون ساخته شده است. این پروتئین در حال حاضر فاز سوم آزمون بالینی خود را پشت سر می گذارد.
بوخارد می گوید: «هر دو واکسن شبه هم بوده و تنها تفاوت آن‌ها غلظت پایین پروتئین در داروی قبلی است. یکنواختی این دارو بسیار بالاتر بوده که موجب تحریک بهتر سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین دلیل است که ما از موفقیت این فرمول جدید اطمینان داریم. هر زنجیره از این پروتئینی که ما ساخته‌ایم حاوی یکی از پروتئین‌های پاتوژن انگل بوده که قابل تشخیص برای سیستم ایمنی بدن است. تنها ۱۴ درصد از این پروتئین، مربوط به انگل مالاریا می‌شود؛ بنابراین امکان افزودن دانسیته بالاتری از پروتئین‌ها داخل این فرمول جدید وجود دارد.»