پانزدهمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برگزار شد

پانزدهمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو با حضور بیش از ۹۰ نفر از مدیران، رابطین و کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو شبکه، در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (۵ و ۶ آذر ماه) در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد.

در این نشست دو روزه که مصادف با دهمین سالگرد فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو بود برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شد که شامل سخنرانی‌های مسئولان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، مدیر و دبیر شبکه آزمایشگاهی، اجرای پنل علمی استاندارد، تقدیر از برگزیدگان شبکه، بریدن کیک تولد ده سالگی شبکه و بازدید تفریحی از باغ ملی گیاهشناسی ایران بود.

در این گردهمایی دکتر عبدالرضا صمیمی، معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی بعد از خوشامدگویی به میهمانان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را سازمانی پیشرو در عرصه علم و فناوری دانسته و هدف اصلی سازمان را حمایت از ایجاد فناوری در سطح ملی و فراهم کردن زمینه‌های به‌کارگیری موثر نتایج تحقیقات از طریق حمایت از تکمیل چرخه تحقیق به تولید در فناوری‌های نوین و پایدار مانند هوا فضا، نانو، بیو، انرژی‌های نو و غیره دانستند. به گفته او ۸ پژوهشکده و ۶ مرکز تحقیقاتی در این سازمان فعالیت می‌کنند. همچنین آزمایشگاه‌های مرجع این سازمان که در سال ۱۳۸۳ با هدف ارایه خدمات تخصصی آزمایشگاهی به پژوهشگران، مخترعان و نوآوران، مراکز صنعتی و موسسات تحقیقاتی غیر دولتی و دولتی راه‌اندازی گردید شامل: آزمایشگاه بیوسیستم، آزمایشگاه کروماتوگرافی، آزمایشگاه اسپکتروسکوپی، آزمایشگاه محیط زیست، آزمایشگاه تست تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه مواد و متالورژی، آزمایشگاه برق و الکترونیک و مخابرات و آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی FE-SEM می‌باشد.

بعد از سخنان دکتر صمیمی، مهندس مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، به ارایه دستاوردهای شبکه و گزارش دوازدهمین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های عضو و تقدیر از آزمایشگاه‌های برتر، رابطین و کارشناسان منتخب شبکه و عده‌ای دیگر از برگزیدگان شبکه پرداخت. به گفته وی در حال حاضر ۶۸ آزمایشگاه عضو قطعی و ۲ آزمایشگاه عضو آزمایشی از ۱۴ استان و ۲۰ شهر کشور در شبکه فعالیت می‌کنند که بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آزمایشگاهی را در خود جای داده‌اند. به زعم ایشان ایجاد و فعالیت ۷ کارگروه تخصصی- دستگاهی با بیش از ۳۰۰ کارشناس عضو، انتشار ۳ عنوان کتاب مرجع تخصصی، تدوین ۳ استاندارد ملی تخصصی دستگاهی، انتشار بیش از ۳ عنوان مقاله تخصصی و ۶ شماره فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران از جمله مهم‌ترین دستاوردهای شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در سال‌های اخیر بوده است. در پایان سخنان مهندس نسب از ۵ آزمایشگاه برتر سال ۱۳۹۲ و ۳۸ نفر از منتخبین شبکه با ارایه لوح، تقدیر بعمل آمد.

در ادامه این نشست، مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو با دعوت عده‌ای از بزرگان شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و بریدن کیک تولد ۱۰ سالگی شبکه برگزار شد. در این بخش از برنامه و بعد از بریدن کیک، دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، در خصوص تحلیل برنامه‌های ده ساله اول شبکه و راهبردهای شبکه در ده‌ساله دوم به ایراد سخنرانی پرداختند. وی در ابتدای سخنان خود نقاط قوت و ضعف شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در ده ساله اول فعالیت را به قرار زیر دانست:

نقاط قوت شبکه در ده ساله اول فعالیت به زعم مدیر شبکه:
– ایجاد پایگاه اینترنتی معتبر از اطلاعات آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و دانش آزمایشگاهی در کشور؛
– رشد مستمر و قابل توجه ارایه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران و صنعت؛
– جذب مراکز پژوهشگاهی، دانشگاهی و فعال بخش خصوصی در شبکه؛
– ارزیابی سالانه عملکرد مراکز عضو و رضایت ۸۰ درصدی مشتریان از کل شبکه؛
– ارایه حمایت‌های مالی متنوع، کاربردی و مؤثر (هزینه‌کرد پایین با بازدهی بالا) و ورود دستگاه‌های غیرفعال به چرخه ارایه خدمت؛
– تشکیل ۷ کارگروه‌های تخصصی در حدود ۳۰۰ نفر عضو (کارشناس و متخصص).

نقاط ضعف شبکه در ده ساله اول فعالیت به زعم مدیر شبکه:
– تعداد کم مراکز بخش خصوصی در شبکه؛
– تعداد کم آزمایشگاه‎های دارای اعتبار استاندارد ISO/IEC17025؛
– انجام نشدن سنجش کیفیت خدمات و رضایتمندی پایین مشتریان از کیفیت خدمات؛
– نبودن بخش قابل توجهی از آزمون‌های سنجش کارایی محصولات نانو؛
– ضعیف بودن ارتباطات بین‌المللی شبکه در استفاده از توانمندی مراکز خارجی؛
– کم بودن برخی تجهیزات اصلی حوزه نانو در شبکه؛
– کارا نبودن ارتباط با سایر مراکز ذی‌ربط کشور(مانند مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و غیره).

دکتر اسدی فرد همچنین مهمترین راهبردهای شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در ده ساله دوم را شامل موارد زیر دانست:
۱- رشد مستمر ارایه مطلوب خدمات آزمایشگاهی؛
۲- افزایش سهم بخش خصوصی ارایه‌دهنده خدمات آزمایشگاهی در شبکه؛
۳- بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی در شبکه؛
۴- ارایه خدمات ویژه به صنعت به منظور تست کارایی و تأیید محصولات نانو؛
۵- توسعه ارتباطات بین‌المللی شبکه؛
۶- ارتقای مهارت و دانش ارایه خدمات آزمایشگاهی؛
۷- ایجاد و تکمیل زیرساخت مراکز آزمایشگاهی در کلاس بین‌المللی.

در ادامه این گردهمایی پنل علمی استاندارد  توسط کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه اجرا شد. مهندس احمد میردامادی، دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، مدیریت اجرای این برنامه را به‌عهده داشت که با همکاری مهندس روح‌الله کاشانکی و مهندس پیام آزادی، دو نفر از اعضاء کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه، این برنامه اجرا شد. موضوع سخنرانی بخش اول این برنامه «مواد مرجع و مواد مرجع گواهی شده» بود که توسط مهندس کاشانکی ارایه شد. «اهمیت آنالیز در زندگی روزمره»، «اندازه‌گیری آفلا توکسین‌ها و فلزات سنگین»، «مشکلات موجود در آنالیز»، « خطاها در آنالیز، دقت و صحت، انواع خطاها و آشکارسازی خطاها»، «ماده مرجع (RM) و ماده مرجع گواهی شده (CRM) و اهمیت آن‌ها»، «ایزو ۱۷۰۲۵ و ماده مرجع» و «نحوه بکارگیری و ویژگی‌های اقتصادی مواد مرجع» از جمله عناوینی بود که او به تشریح آن پرداخت. در قسمت دوم این برنامه مهندس پیام آزادی در خصوص «کالیبراسیون و نمونه‌های استاندارد» توضیحاتی را ارایه داد. «پارامترهای کیفیت نتایج آزمون»، «درستی بالا و عدم قطعیت پایین»، «مقایسه نتایج اندازه‌گیری یک پارامتر توسط آزمایشگاه‌های مختلف در کشور آلمان»، «کالیبراسیون و اهداف کالیبراسیون» و «قابلیت ردیابی از طریق نمونه استاندارد» محورهای اصلی صحبت‌های وی بود.

در ادامه برنامه و بعد از اقامه نماز و صرف ناهار، شرکت‌کنندگان در این گردهمایی از آزمایشگاه‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بازدید بعمل آوردند.

برنامه روز دوم این نشست که از ساعت ۹:۳۰ دقیقه روز پنج‌شنبه ۶ آذر شروع شد، بازدید از باغ ملی گیاهشناسی ایران واقع در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بود که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. باغ ملی گیاه‌شناسی ایران از بیش از ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان از قبیل درخت، درختچه، پیچ، بوته و پیاز و غیره تشکیل شده و علاوه‌بر اهداف تحقیقاتی و علمی که دارد با هدف آموزش برای ارایه خدمات آموزشی- فرهنگی به شهروندان سازماندهی شده است. قطعات عمده در باغ ملی گیاهشناسی ایران به شرح زیر است:
۱- رویشگاه‌های مهم کشور نظیر جنگل‌های خزری، زاگرس، البرز و بیابان‌های کشور؛
۲- رویشگاه‌های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن
۳- قطعات تخصصی نظیر سیستماتیک (رده‌بندی گیاهی) گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیازدار ایران و باغ میوه ایرانی؛
۴- قطعات آموزشی- نمایشی شامل باغ‌های سنگی و صخره‌ای، باغ‌های نمایشی، آبشارها و دریاچه‌ها؛
۵- گلخانه‌های مناطق گرمسیری، مناطق معتدل و سردسیر.

برنامه‌های پانزدهمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو راس ساعت ۱۴ روز پنج‌شنبه ۶ آذر پس از صرف ناهار و پذیرایی از میهمانان به اتمام رسید.