برنامه مشترک MIT و تکنولوژیکو در حوزه فناوری‌ نانو

در چارچوب این همکاری رسمی، دانشجویان مکزیک در قالب بورسیه‌ها و اقامت‌های تحقیقاتی، در مراکز و آزمایشگاه‌های MIT آموزش خواهند دید.

مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با دانشگاه تکنولوژیکو دی‌ مانتری مکزیک، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آمریکای لاتین، برنامه مشترکی را در حوزه علم و فناوری‌ نانو ارائه کرده‌اند. در چارچوب این همکاری رسمی، دانشجویان مکزیک در قالب بورسیه‌ها و اقامت‌های تحقیقاتی در مراکز و آزمایشگاه‌های MIT آموزش خواهند دید. این توافق‌نامه در فاز نخست، بر تحقیقات جدید علم و فناوری‌ نانو تمرکز خواهد داشت.
به گفته رافائل ریف، رییس MIT، «رسالت این مؤسسه استفاده از دانش برای رفع چالش‌های بزرگ جهانی است تا بشر از آن منتفع شود. این رسالت باعث شده است تا این مؤسسه با مؤسسات و اشخاص اقصی نقاط جهان همکاری کرده تا بتواند چشم‌انداز و ارزش‌های خود را به اشتراک بگذارد. در این راستا و بر اساس توافق‌نامه جدید، محققان و تکنولوژیست‌های جوان مکزیکی در زمینه پروژه‌های تحقیقاتی تراز اول دنیا در حوزه علم و فناوری‌ نانو به منظور بهبود زندگی بشر با MIT همکاری خواهند کرد».
این توافق‌نامه بستر مناسب برای همکاری‌های بلندمدت بین دو دانشگاه کمبریج و تکنولوژیکو دی‌ مانتری را فراهم می‌کند. در مرحله نخست و برنامه اولیه، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دکتری و … دانشگاه تکنولوژیکو دی‌ مانتری به همراه دانشجویان MIT در قالب اردوهای مختلف از آزمایشگاه‌های و مراکز تحقیقاتی MIT بازدید به عمل خواهند آورد. این برنامه ۵ ساله ممکن است بعد از اتمام دوره زمانی فوق، تغییر پیدا کرده و یا توسعه یابد.
هدف برنامه ۵ ساله نخست، فراهم کردن بستر لازم برای دانشجویان و محققان دانشگاه تکنولوژیکو جهت آشنایی با تجارب تحقیقاتی تراز اول دنیا در حوزه علم و فناوری‌ نانو بوده تا از این طریق برنامه‌های تحقیقاتی مهم مکزیک سرعت گیرند.