استفاده از نانوذرات طلا برای تشخیص مطابقت ژنتیکی

پژوهشگران موسسه آاستار موفق به ارائه نانوپیمایشگری شدند که می‌توان با استفاده از آن تفاوت ژنتیکی را میان افراد مشخص کرد. از این روش می‌توان برای ارزیابی دقیق داروها و اثربخشی آن‌ها استفاده کرد.

جکی یینگ از مؤسسه بیومهندسی آاستار با همکاری محققانی از ژاپن و تایوان نشان دادند که با روشی بسیار ساده و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد می‌توان به بررسی ژن‌ها پرداخت. یینگ می‌گوید: «روش ما بسیار سریع و ارزان بوده و از دقت بالاتری نسبت به روش‌های فعلی برخوردار است.»
با این روش جدید می‌توان اختلاف ژنتیکی در رشته‌های DNA که از پلی‌مورفیسم‌های تک نوکلئوتیدی (SNPs) تشکیل شده و تنها در یک نوکلئوتید با هم اختلاف دارند را شناسایی کرد. در مورد وارفارین که از مهمترین داروهای ضد انعقادی است و توسط پزشکان تجویز می‌شود، اختلافاتی در SNP ژنوم‌ها وجود دارد که تعیین کننده‌ی مقاومت بیمار نسبت به دارو است.
در این پروژه محققان از نانوذرات طلای متصل به یک رشته DNA استفاده کردند. این نانوپیمایشگر در معرض رشته‌های DNA قرار گرفته و توسط ژنوم بیماری تکثیر می‌شود. این نانوپیمایشگر به دلیل اثرپلاسمونیک سطح که خود به دلیل وجود بار الکتریکی در سطح نانوپیمایشگر ایجاد می‌شود دارای صورتی رنگ است. در هنگام استفاده از این نانوپیمایشگرها، اگر پیمایشگر به رشته‌های DNA متصل نشود، متجمع شده و در اثر مجاورت با محلول نمکی، بی‌رنگ می‌شود. اما اگر به این رشته‌ها متصل شود، متجمع نشده و رنگ صورتی اولیه خود را حفظ می‌کند. در این حالت به نمونه گرما داده می‌شود تا نمونه زیر نقطه ذوب برسد؛ در این دما جفت بازهای DNA و پیمایشگر از هم جدا می‌شوند. اگر رشته مکمل دارای تفاوت‌هایی با DNA باشد، دمای ذوب اندکی کاهش می‌یابد که مقدار کاهش دمای ذوب متناسب با مقدار عدم مشابهت میان دو رشته است. در واقع وجود بازهای نامتناسب روبروی هم، موجب بروز اختلاف در دمای ذوب می‌شود. اختلاف رنگ ایجاد شده،با چشم غیرمسلح، کاملاً قابل تشخیص است اما می‌توان آن را به صورت خودکار نیز ارزیابی کرد.
این روش به صورت پتنتی به ثبت رسیده و امکان تجاری‌سازی و واگذاری حق لیسانس آن وجود دارد.