تولید روپوش‌های آشپزی بی‌نیاز از شستشو با کمک فناوری‌نانو

دو آشپز استرالیایی که از شستشوی مداوم لباس‌های کار به تنگ آمده بودند با استفاده از فناوری پتنت‌شده‌ای در حوزه نانو، اقدام به راه اندازی شرکتی برای تولید لباس‌های خود تمیز شونده کردند.

یک شرکت نوپای استرالیایی با استفاده از فناوری‌ پتنت شده‌ای موفق به تولید ژاکت‌های آبگریز شده است. فابریکو از مؤسسان این شرکت می‌گوید: «این ژاکت که با استفاده از فناوری‌نانو تولید شده کاملاً پاکیزه مانده که این ویژگی برای مصرف کننده صرفه جویی در وقت و هزینه به همراه دارد.»
آدریان لی از دیگر بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «من به عنوان یک آشپز همیشه با تمیز نگه‌داشتن روپوش سفیدم مشکل داشتم. هیچ محصولی در بازار برای این کار وجود ندارد. ما مجبوریم لباس‌های تازه بخریم و هر روز آن را بشوییم. برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم که ژاکتی با استفاده از فناوری‌نانو تولید کنیم که خاصیت ضد آب و ضد لک داشته باشد.»
در حوزه فناوری نانو می‌توان سطح منسوجات را در مقیاس مولکولی دستکاری کرد به طوری که آب‌گریز شودند؛ با این کار سیالات نمی‌توانند روی سطح پارچه بمانند و از روی سطح آن سُر می‌خورند. این فناوری پتنت شده موجب افزایش طول عمر منسوجات می‌شود زیرا نیاز به شستشوی مداوم را از بین برده و در صورت لازم تنها کافی است که پارچه در آب سرد شسته شود.
در این فناوری نیاز به اسپری کردن مواد شیمیایی به سطح پارچه وجود ندارد. بیشتر فناوری‌های موجود در بازار به گونه‌ای است که مواد شیمیایی روی سطح اسپری می‌شود که این کار موجب آلودگی شیمیایی پارچه می‌شود.
آشپزها همیشه با مشکل تمیز نگه‌داشتن لباس‌ها روبرو هستند. وجود لک و آلودگی روی لباس زیبنده یک آشپز خوب نیست بنابراین آن‌ها مجبورند پس از پایان هر شیفت لباس‌های خود را بشویند.
استفاده از فناوری ‌نانو موجب می‌شود تا لکه‌ها و آب از سطح پارچه دفع شوند، علاوه‌براین قطرات عرق نیز به لباس نمی‌چسبند؛ بنابراین لباس بوی بد نمی‌گیرد. از این فناوری می‌توان در بیمارستان‌ها و حوزه پزشکی نیز استفاده کرد.