راهبردی جدید برای نانوچاپ سه بعدی ساختارهای گرافنی

محققان کره‌ای موفق به ارائه روشی برای چاپ سه بعدی الگوهای نانومقیاس شدند. این گروه با این روش، سیم‌هایی از جنس اکسیدگرافن تولید نمود. این روش نانوچاپ برای ساخت قطعات الکترونیکی مناسب است.

گرافن ماده‌ای بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. برای ساخت دستگاه‌های مبتنی بر گرافن باید بتوان این ماده را با دقت بالایی الگودهی کرد. یافتن روشی که بتواند گرافن را با دقت الگودهی نماید، هنوز یک چالش بزرگ قلمداد می‌شود.
چاپ سه بعدی می‌تواند روشی مناسب برای این کار باشد. اخیراً محققانی از از موسسه تحقیقات الکتروتکنولوژی کره، موفق شده‌اند برای اولین بار با استفاده از روش چاپ سه بعدی، الگویی از جنس گرافن ایجاد نمایند
سئول، رهبر این گروه، می‌گوید: «ما یک راهبرد جدید برای چاپ نانومقیاس سه بعدی ارائه نمودیم که در آن از یک سیال برای ساخت نانوسیم اکسید گرافن احیاء شده، استفاده شده‌است. فرق این روش با روش‌های رایج در این است که معمولاً برای چاپ سه بعدی از پودر یا فیلامنت، به‌عنوان ماده چاپی استفاده می‌شود، اما ما از یک جوهر کشیده شده (هلالی شکل) استفاده نمودیم. با این کار می‌توان ساختارهایی نازکتر از نوک سوزن نازل ایجاد نمود که در نهایت، امکان تولید الگویی نانومقیاس فراهم می‌شود.»
پژوهشگران معتقداند که این روش مبتنی بر محلول، برای چاپ نانوساختارهای گرافنی مناسب بوده و از آن می‌توان برای چاپ مواد دیگر نیز استفاده کرد. سئول می‌افزاید: «ما معتقدیم که این روش جدید می‌تواند برای ایجاد الگوهای سه بعدی در الکترونیک چاپی استفاده شود.»
این گروه تحقیقاتی، نانوسیم‌های اکسید گرافن را با استفاده از نوک پیپت حاوی محلول اکسید گرافن در دمای اتاق تولید نمودند که برای احیاء اکسید گرافن از روش گرمایی و شیمیایی (هیدرازین) استفاده می‌شود.
با ریختن محلول اکسید گرافن روی سطح، حلال آن به سرعت تبخیر شده و رسوب اکسید گرافن باقی می‌ماند که به‌صورت لوله‌ای شکل رشد می‌نماید. محققان با تنظیم سرعت ریختن محلول، موفق به کنترل قطر سیم شدند و درنهایت توانستند سیمی با قطر ۱۵۰ نانومتر تولید کنند.
این گروه با استفاده از این روش موفق به تولید آرایه‌های مختلفی از اکسید گرافن شدند که به سمت و سوهای مختلف جهت‌گیری نموده است.
نتایج یافته‌های این محققان در قالب مقاله‌ای با عنوان “۳D Printing of Reduced Graphene Oxide Nanowires” در نشریه Advanced Materials منتشر نمودند.