نابودی سلول‌های سرطانی بدون عوارض جانبی با نانوذرات مغناطیسی

پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی موفق به ارائه نانوذرات اکسید آهنی شدند که می‌تواند برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده شود. این نانوذرات در روشی موسوم به درمان گرمانوری (PTT) استفاده می‌شوند. در روش گرمانوری از نانوذرات برای متمرکز کردن نور و ا

این گروه تحقیقاتی برای بررسی اثربخشی نانوذرات اکسید آهن، این ترکیب را روی موش‌ها آزمایش کردند. برای افزایش اثربخشی، نانوذرات را به گونه‌ای طراحی شده که بتواند داروی شیمی‌درمانی را نیز با خود حمل کند. نتایج بدست آمده از این آزمایش کاملاً رضایتبخش بود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که روش گرمانوری بتواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در انسان استفاده شود.
در این فناوری، از لیزر با توان کم برای تابش نور به تومور استفاده می‌شود. مقداری کمی نانوذرات اکسید آهن نیز از قبل به درون تومور وارد شده است. نانوذرات را هم می‌توان به صورت مستقیم به درون تومور تزریق کرد و هم با عامل‌دار کردن و تزریق به جریان خون. وجود گروه‌های عاملی موجب می‌شود تا نانوذرات به صورت هدفمند به سلول‌های سرطانی وارد شوند.
تابش لیزر موجب می‌شود تا گرمایی در محل تومور ایجاد شود که به سرعت به ۴۳ درجه سانتیگراد می‌رسد؛ با این کار سلول‌های سرطانی از بین می‌روند. در روش گرمانوری می‌توان از داروهای شیمی‌درمانی استفاده نکرد و تنها با گرم کردن سلول‌های سرطانی آن‌ها را از بین برد. بنابراین اثرات جانبی داروهای شیمی‌درمانی در این روش وجود نخواهد داشت.
شی از محققان این پروژه می‌گوید: «این روش درمانی بسیار ایده‌آل است چرا که مستقیماً سلول‌های سرطانی را هدف می‌گیرد. نانوذرات تنها به سلول سرطانی وارد شده و گرمادهی به این سلول‌ها انجام می‌شود. در این روش دما فقط به اندازه‌ای بالا می‌رود که سلول‌های سرطانی از بین بروند و سلول‌های سالم اطراف دست‌نخورده باقی بمانند.»
تصاویر MRI و سی‌تی‌اسکن ابزارهای مناسبی برای شناسایی سرطانی نیستند زیرا تنها زمانی که این بیماری به مراحل پیشرفته برسد قابل شناسایی با این روش‌ها هستند. فناوری نانو می‌تواند برای شناسایی زودهنگام سرطان مورد استفاده قرار گیرد.